Hoe pak je crowdfunding succesvol aan

Steeds minder gemeenten en provincies geven lokale vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke projecten nog structureel subsidie. Een opkomend fenomeen als crowdfunding wordt daar en tegen steeds belangrijker bij het van de grond krijgen van initiatieven. Veel gemeenten en vrijwilligersorganisaties vragen zich af hoe zij hier het beste op kunnen inspelen. Een overzicht van internetbronnen die daarbij kunnen helpen.

Gemeenten

Crowdfunding bespaart niet alleen op de gemeentelijke subsidies, doordat het meer burgers betrekt bij het slagen van het initiatief, zorgt het ook voor een veel groter draagvlak. Hoewel veel gemeenten initiatieven actief wijzen op de mogelijkheid van crowdfunding, zijn er nog weinig gemeenten die daarbij ook faciliteren. In de vorm van begeleiding, het aanbieden van een crowdfundingplatform, het inbedden van crowdfunding in het gemeentelijk beleid of het proactief inzetten op matchfunding. Bij matchfunding worden subsidieregelingen of fondsen gekoppeld aan de crowdfunding. De gemeente of een fonds zegt bijvoorbeeld toe om het opgehaalde bedrag te verdubbelen.

Op voorjebuurt.nl kun je lezen op welke manieren je als gemeente een crowdfundactie kan ondersteunen. De Civic Crowdfundingmonitor geeft een overzicht van de stand van zaken in Nederland en schetst de meest relevante ontwikkelingen voor de toekomst. De monitor biedt ook een aantal nationale en internationale leestips.

Organisaties

Crowdfunding mag dan hip zijn, voor organisaties en initiatieven is het geen makkelijke manier om aan geld te komen. Succes hangt af van een uitgekiende campagne: goed opgezet, uitgewerkt en utigevoerd. Succes is vooral een kwestie van hard werken. En je netwerk er zo bij te betrekken dat zij op hun beurt ook hun eigen contacten en netwerken gaan inschakelen.

Het internet biedt een overdaad aan tips over het opzetten van een crowdfundactie. Op de Dutch Deal staat een pdf met tips voor in eerste instantie ondernemers. Maar ook zeer bruikbaar voor maatschappelijke initiatieven. Zeker ook omdat het document aandacht biedt aan wat je vooral niet moet doen. Niet een project online zetten en vervolgens afwachten of er geld binnenstroomt. Vraag geld voor concrete activiteiten en niet voor vage als marketing en training. Focus je niet uitsliuitend op doelgroepen, maar ga uit van je netwerk.

Op Cocreatie-kracht.nl vind je maar liefst 32 tips om succes te behalen. Zelfs nu.nl biedt een pagina met tips. En tenslotte is er ook nog de top tien van crowdfunding platforms.