Ik ben niet anders gewend dat als we vrijwilligers ergens over willen informeren of een vraag willen stellen dat we een mail versturen. In andere organisaties is dit nooit een probleem geweest.
Echter in mijn nieuwe organisatie zijn de vrijwilligers geen algemene coördinator vrijwilligers gewend. Ik heb nu twee keer een mail naar de vrijwilligers gestuurd mnet informatie over een training en een verzoek om het vrijwilligerstevredenheidsonderzoek in te vullen. Hieruit zijn vragen van vrijwilligers gekomen en het verzoek geen mail te willen ontvangen.
In eerste instantie dacht ik de werkgever mag je toch ook mailen maar na wat leeswerk denk ik volgens mij mag het eigenlijk niet als de vrijwilliger dit aangeeft, want het is hun privemail en daar mogen ze zelf over beslissen.
Maar ons systeem geeft geen ruimte om een indeling te maken wie wel of niet een mail wil ontvangen. Dat betekend dat we eigenlijk naast het systeem een extra excellijst moeten maken van mensen die wel gemaild willen worden en dat is ook niet erg AVG veilig.
Ik ben heel benieuwd hoe andere met deze situatie omgaan.