Het inzetten van belonen werkt het beste als de beloning wordt afgestemd op de motivatie, wensen en behoeften van de vrijwilliger. Het gaat vrijwilligers niet om een materiële vergoeding zoals een cadeautje, kerstpakket of tegoedbon. Deze vorm van beloning is leuk meegenomen maar niet de reden dat iemand vrijwilligerswerk doet.
Je kunt vrijwilligers dus belonen door in te spelen op hun motivatie. Het gaat daarbij om de intrinsieke motivatie. De intrinsieke motivatie is voor iedere persoon anders. Voor de een gaat het om kennis en ervaring opdoen, voor de ander om het uitbouwen van het eigen netwerk of een zinvolle dagbesteding. Hoe weet je als organisatie wat de intrinsieke motivatie is van een vrijwilliger? De kortste route is: ernaar vragen en ook dóórvragen. Je kunt daar voor gebruik maken van hulpmiddelen uit het door Movisie ontwikkelde vrijwilligerskwadrant, zoals de vragenlijst en de checklist. Door in te spelen op die motivatie, kun je vrijwilligers belonen en langer behouden.
Voor het behoud van vrijwilligers is ook een goede persoonlijke relatie, goed geïnformeerd worden, persoonlijke groeimogelijkheden, een juiste behandeling en goede feedback op het functioneren van belang. Vrijwilligers kunnen net als betaalde medewerkers goede feedback enorm waarderen. Het biedt hen de mogelijkheid hun werk beter te doen. Daardoor halen ze zelf meer voldoening uit hun werk.
In dit artikel op Movisie kunt u meer lezen.
Veel gestelde vragen (FAQ)
Hieronder volgen de antwoorden op veel gestelde vragen. Wij hebben geprobeerd deze antwoorden zo duidelijk mogelijk te maken zonder in jargon te vervallen. Het overgrote deel van vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers vinden hier de antwoorden waarnaar zij op zoek zijn. Staat het door jou gezochte antwoord er niet bij? Stel je vraag op het
Open forum
De beste handleidingen bevinden zich in handboeken die zich niet alleen beperken tot belonen en waarderen van vrijwilligers, maar ook allerlei andere aspecten van het werken met vrijwilligers behandelen. De volgens ons beste handboeken vind je op de pagina over Handboeken vrijwilligersbeleid.
Behalve het raadplegen van handboeken, kun je ook een training volgen. Zo is er de gratis online cursus van de vrijwilligersacademie. Veel vrijwilligerscentrales of vrijwillligerssteunpunten bieden een dergelijke cursus ook aan. Adressen vind je op deze pagina.
Daarnaast heeft Movisie verschillende webinars ontwikkeld waarin ook aandacht wordt besteed aan het belonen en waarderen van vrijwilligers, bijvoorbeeld het webinar Hoe begeleid je vrijwilligers en het webinar Hoe speel je in op de motivatie van vrijwilligers.
Feestjes worden vooral gewaardeerd omdat ze de vrijwilligers de mogelijkheid bieden om te netwerken en andere vrijwilligers te ontmoeten. Slechts een klein deel van de vrijwilligers vindt een presentje, kortingsbonnen of een geldelijke vergoeding belangrijk. Een overgrote meerderheid vindt te grote cadeaus en vergoedingen ongepast. Grote beloningen kunnen hun belangen schaden en hun intenties in twijfel trekken. Een onkostenvergoeding wordt niet als beloning gezien, maar als compensatie van de kosten die ze maken voor het vrijwilligerswerk.
Het opdoen van ervaring en/of het verwerven van competenties is een van meest genoemde motivaties om vrijwilligerswerk te gaan doen. Als een vrijwilliger die werkervaring en competenties wil gebruiken voor het vinden van een baan, of het volgen van een opleidng, kan het Het Erkennen van Verworven Competenties (EVC) een handig hulpmiddel zijn. Lees hierover meer in de Movisie publicatie Zet EVC voor vrijwilligers op de kaart.