Afgelast Themabijeenkomst Sociale Veiligheid voor adviseurs en coördinatoren vrijwilligerswerk

ProfielfotoPetra Hoekstra 22-11-2023 1564 keer bekeken 0 reacties

Begin

09-04-2024 om 09:30

Einde

09-04-2024 om 15:30

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

ZwolleDoet: Burgemeester Drijbersingel 11, 8021 DA Zwolle

De bijeenkomst is helaas afgelast wegens onvoldoende belangstelling. Als je je hebt ingeschreven ontvang je daarvan bericht.

 

 Op 9 april 2024 vindt een bijeenkomst plaats in Zwolle waar coördinatoren en adviseurs vrijwilligerswerk elkaar kunnen ontmoeten en waarin we verschillende onderwerpen behandelen.
Deze bijeenkomst wordt in samenwerking met ZwolleDoet georganiseerd.

Na een plenaire inleiding sociale veiligheid volgen 3 workshops rondes met keuze uit:

  1. Gratis VOG en preventief beleid
  2. Vertrouwenscontactpersoon, vertrouwenspersoon en de rol van de vrijwilligers centrale
  3. Crisisvoorbereiding voor besturen
  4. Aan de slag met de gedragscode
  5. Microagressies en inclusie

Deze thema’s behandelen we in kleinere groepen op een interactieve manier, zodat iedereen aan bod komt en je de onderwerpen kunt kiezen waarin je geïnteresseerd bent.

Locatie van de training: ZwolleDoet, Burgemeester Drijbersingel 11, 8021 DA Zwolle

Kosten en aanmelden

Kosten: € 85 per persoon. De kosten zijn inclusief een vegetarische broodjeslunch, koffie, thee en water.

Aanmelden

Helaas kun je je niet meer aanmelden. De bijeenkomst is afgelast wegens te onvoldoende belangstelling.

Let op: deze themadag heeft maximaal 50 plaatsen en gaat door bij minimaal 24 deelnemers.

 


Programma van de dag

09.30-10.00 Inloop

10.00-10.30 Opening door Joost van Alkemade, directeur NOV

10.30-10.45 Algemene inleiding sociale veiligheid

10.45-11.30 eerste workshop ronde

11.45-12.30 tweede workshop ronde

12.30-13.30 lunch en netwerken

13.30-14.00 plenaire start van de middag

14.00-14.45 derde en laatste workshop ronde

14.45-15.30 plenaire afronding

 

Opening en inleiding

Sociale Veiligheid: good practices

We starten deze themadag met een plenair gedeelte.

Joost van Alkemade, directeur NOV, is al jaren betrokken bij het thema sociale veiligheid, op zowel landelijk als lokaal niveau. Welke ontwikkelingen ziet hij en hoe kijkt hij aan tegen de praktijk van vrijwilligersorganisaties? Wat staat ons nog te doen?

Dan een good practice van een vrijwilligerscentrale ergens in Nederland. Wat hebben zij ondernomen op het gebied van sociale veiligheid t.b.v. de vrijwilligersorganisaties in hun gemeente? Wat werkt wel en niet, welke lessen kunnen we leren?

Beschrijving van de workshops

Aan de slag met de gedragscode

Welk gedrag is acceptabel binnen jouw vereniging/vrijwilligersorganisatie? Zorg ervoor dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. En maak duidelijke afspraken. Hoe doe je dat nu? Welke regels zijn voor jouw organisatie van belang? En hoe maak je dit aantrekkelijk voor je vrijwilligers? Op een creatieve manier gaan we aan de slag met de gedragsregels die binnen jouw vereniging/vrijwilligersorganisatie van belang zijn.

Vertrouwenscontactpersoon, vertrouwenspersoon en de rol van de vrijwilligerscentrale

Met het aanstellen van een VertrouwensContactPersoon (VCP) heb je als vrijwilligersorganisatie een eerste aanspreekpunt voor meldingen over grensoverschrijdend gedrag.

Maar wat doet een VCP precies? Wie benader je daarvoor, aan welke functie-eisen moet iemand voldoen? Wat is het verschil in verantwoordelijkheden van een VCP en van een bestuur? Wat is het verschil tussen een VertrouwensContactPersoon en een Vertrouwenspersoon?

En welke rol kan de vrijwilligerscentrale spelen om het goed te organiseren in hun stad of dorp?

Gratis VOG en preventief beleid

Tijdens deze sessie behandelen wij diverse aspecten die vallen onder sociale veiligheid. We nemen je mee hoe je als vrijwilligersorganisatie een preventief beleid kunt ontwikkelen met onder andere een aannamebeleid en gedragscode. Ook laten we je stap voor stap zien hoe je jouw organisatie kunt aanmelden voor de gratis VOG-regeling.

Crisisvoorbereiding voor besturen

“Bij ons gebeuren zulke dingen gelukkig niet’ – we horen het heel vaak van vrijwilligersorganisaties en hun besturen. En het is waar. Totdat het wel gebeurt. Een incident, een beschuldiging die al of niet via social media onder de aandacht gebracht wordt. Ernstig grensoverschrijdend gedrag van iemand van wie je het niet verwacht had.

Hoe kun je je daar als bestuur op voorbereiden? In deze workshop gaan we in op wat je tevoren al kunt doen om te weten wat er moet gebeuren als er dan toch onverhoopt een incident plaatsvindt. Want in alle commotie en emotie worden vaak fouten gemaakt die ten koste kunnen gaan van het slachtoffer (maar ook van de dader) en van de organisatie.

Een praktische workshop die zorgt dat je goed voorbereid bent, met hele concrete handvatten.

Microagressies en inclusie

Micro wat? Micro agressies zijn de welbekende steken onder water, de grapjes die geen grapjes zijn, of de grapjes die altijd maar ten koste gaan van een bepaalde collega. Maar het zijn ook de opmerkingen en vragen die mensen zo vaak krijgen dat ze het beu worden en er op een gegeven moment geprikkeld op gaan reageren. Denk aan constante vragen over ‘waar je vandaan komt’ als je een niet-Nederlands uiterlijk hebt. Of aan constante vragen aan vrouwen over ‘of je kinderen wilt/waarom je geen kinderen hebt/of je je niet schuldig voelt als ‘werkende vrouw’.

Deze workshop gaat over hoe we zorgen dat we ons bewust worden van onze eigen onbewuste vooroordelen, en hoe we kunnen bijdragen aan het reduceren van microagressies en aan betere inclusie.

0  reacties

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen