Impact maken via Social Return: advocatenkantoor CMS traint statushouders

Tijdens de Partnerdag van NL Cares ontmoetten we Erik Hoogenhout, Director Business Development, Marketing & Operations bij CMS. Naast vele andere vormen van maatschappelijke betrokkenheid, doet het kantoor in het kader van Social Return voor het Ministerie van BZK ook vrijwilligerswerk.

De juristen van CMS, één van de grootste advocatenkantoren ter wereld, waren er snel bij toen Erik een oproep deed om trainingen te geven aan statushouders. “Kennelijk sprak het aan. De trainingen zijn een nieuw project in samenwerking met NL Cares. We waren al maatschappelijk actief. Al langer zamelen we geld in voor Artsen zonder Grenzen en we werken samen met Emma at Work; bij ons werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook hebben we een samenwerking met Stichting Forward, een organisatie die zich bezighoudt met het bevorderen van acceptatie, erkenning en zichtbaarheid van LHBTIQ+'s binnen de Nederlandse juridische beroepsgroep. Daarnaast geven onze juristen via Pro Bono Connect juridisch advies aan verschillende NGO's.”

Nog meer impact

CMS werkt aan een groot project voor het Ministerie van BZK. In het kader hiervan vraagt het ministerie om bij te dragen de afstand tot de arbeidsmarkt voor bepaalde doelgroepen kleiner te maken (social return). CMS heeft toen ervoor gekozen om wat terug te doen voor statushouders via maatschappelijke activiteiten. “Samen met NL Cares, waarmee we al langer samenwerken, hebben we een prachtig project opgezet om trainingen te verzorgen voor statushouders op het gebied van onder andere taal- en sollicitatievaardigheden. Dit doen we overigens samen een ander advocatenkantoor dat aan dezelfde opdracht voor BZK werkt.”
Elke maand wordt door medewerkers van CMS  als vrijwilligers een training gegeven aan tien tot twintig statushouders. Erik heeft onlangs zelf een taaltraining verzorgd. “Het was heel mooi om te zien hoe mensen met verschillende achtergronden hun best deden om onze moeilijke taal te leren. Fijn dat wij daarbij kunnen helpen. We hebben samen ook erg gelachen. Humor werkt altijd verbindend. Het was voor iedereen een leuke en leerzame activiteit. We zouden trouwens nog meer impact willen maken en de kansen van statushouders in de Nederlandse maatschappij verbeteren. Dit willen we bereiken door te kijken hoe we de training nog meer kunnen afstemmen op de deelnemers.”

Echt een verschil maken

Alle Roodbergen, directeur van NL Cares, denkt samen met CMS na over hoe de impact vergroot kan worden. “We kijken of we gerichtere trainingen kunnen verzorgen. Zo kan CMS in het bijzonder mensen helpen die baat hebben bij het netwerk van de juristen. Door een nog betere match tussen vrijwilligers en deelnemers wordt de impact per persoon groter, omdat je mensen actief vooruit kan helpen.”
Erik zou het geweldig vinden als de collega’s van CMS de deelnemers aan de training zo kunnen helpen dat ze door de opgestoken vaardigheden ook daadwerkelijk een baan kunnen vinden. “Als we dat kunnen realiseren, weet je dat je echt een verschil hebt kunnen maken en een zinnige bijdrage hebt kunnen leveren.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen