Empathy in motion: de wetenschap achter willen helpen

Je wilt goed doen voor de samenleving en laat je medewerkers graag groeien door hen mogelijkheden te bieden om als vrijwilliger een rol in de samenleving te laten vervullen door medewerkersvrijwilligerswerk. Maar wellicht heb je nog strategische vragen op weg naar de next step. Good Busy kan je helpen bij een succesvolle aanpak.

 

Wat is medewerkersvrijwilligerswerk

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering of employee volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.

 

 

 

Impact voor de samenleving

  • Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
  • Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
  • 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
 

Impact voor je medewerkers

  • 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
  • 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
  • Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
 

Impact voor je bedrijf

  • Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
  • 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever. 
  • 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk
 

 

 

Impact maken

Een partnerschap tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie kan beide partijen veel opleveren en samen kunnen ze veel impact maken. De Good Busy impact circle maakt zichtbaar waar de belangen van partijen samenkomen en dat is de plek waar de meeste impact plaatsvindt. Lees meer

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen vanuit 5 M's

Medewerkersvrijwilligerswerk is een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Er zijn diverse manieren om als bedrijf je MBO vorm te geven. Zo kun je aan de samenleving bijdragen door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Aan de basis van deze filosofie staat het 5M-model. Lees meer.

 Voorbeeld van afbeelding

 

 


 

 

 

 

Uitgelicht

Waarom geeft vrijwillig inzetten een goed gevoel, waarom willen mensen goed doen en hoe motiveer je medewerkers op de juiste manier? In het eerste deel van de digitale training ‘Empathy in motion’ geeft Chris Jarvis antwoord op bovenstaande vragen.

Voor bedrijven die de impact op de maatschappij, het bedrijf en hun medewerkers willen optimaliseren is de training van Chris Jarvis een mooie kans om meer te leren over de wetenschap achter willen helpen. Wij hebben alvast de hoofdpunten samengevat.

Waarom is vrijwilligerswerk zo leuk?

Het zit in onze natuur (op neurologisch niveau) om te willen helpen. Met de hulp aan anderen en de maatschappij dragen we direct bij aan het verbeteren van onze leefomgeving. Vrijwilligerswerk is een zeer toegankelijke manier om te kunnen bijdragen. Als individuen hebben we de mogelijkheid om het verschil te kunnen maken. Dit leidt niet alleen maar tot positieve veranderingen in onszelf, maar ook in de maatschappij.

Waarom geeft vrijwilligerswerk een goed gevoel?

Als je fysiek inzoomt op de effecten van vrijwilligerswerk, kun je spreken van een ‘helpers high’. Het is eenzelfde soort effect als kan optreden bij hardlopers en mensen die aan yoga doen: een chemische reactie in het lichaam. In het geval van de helpers high komen er gelukshormonen vrij, zoals oxytocine, dopamine en endorfine en worden stresshormonen geblokkeerd. Dit effect treedt op wanneer er sprake is van compassie (het gevoel dat jouw inzet iemand anders helpt), een vrijwillige eigen keuze (niet iemand die jou heeft gezegd dat je iets moet doen) en zicht op degene of diegenen die je helpt. Wanneer we anderen helpen, krijgen we de fysieke beloning van gelukshormonen. Daarom blijven we ook helpen. Mensen die andere mensen helpen, leven langer.

Waarom willen mensen goed doen?

Evolutionair gezien is helpen een manier om overlevingskansen te vergroten. Simpel gezegd moest je heel erg lang geleden wel bloedverwanten helpen om te zorgen dat jouw genen voort zouden leven. We voelen empathie voor degenen die bij onze ‘groep’ horen. We hebben dat minder met mensen buiten onze groep. Vrijwilligerswerk brengt ons op plekken waar we anders misschien niet snel zouden komen. Op die manier ontwikkelen we empathie voor mensen buiten onze eigen bubbel, ontdekken we wat we gemeen hebben en worden vooroordelen beproefd. We luisteren, stellen ons open en het kan ons inspireren om dingen te willen veranderen.

Hoe komt motivatie tot stand?

Er bestaan twee typen motivatie: intrinsiek en extern. De meeste mensen maken voor de eerste keer kennis met vrijwilligerswerk door externe motivatie. Bijvoorbeeld omdat ze gevraagd worden door een vriend, bekende, de kerk of een werkgever. Na een tijd, als de vrijwillige inzet past bij de persoon en de kwaliteiten van diegene aangesproken worden, zal de motivatie intrinsiek worden.
Naast de externe en intrinsieke prikkel zijn er nog drie niveau’s van motivatie te onderscheiden. Globaal, contextueel en situationeel. Iemand kan het wel goed vinden om vrijwilligerswerk te doen (globale motivatie), maar het alsnog niet goed in weten te passen in diens leven (situationeel). Door het in beeld brengen van de groep die je zou willen motiveren om zich vrijwillig in te zetten, in dit geval medewerkers, kun je inspelen op hun motivatie. Welke waarden motiveert ze om zich in te gaan zetten? Anders dan hun reguliere werkzaamheden is salaris in dit geval geen motivatie, dus moet je verder kijken. De belangrijkste vraag die beantwoord wordt is: what’s in it for them?
Beseffen dat elke medewerker een vrijwilligersreis doormaakt is belangrijk. Aan de vrijwilligersreis hebben we eerder al aandacht besteed. Het artikel is hier te lezen.

Wat is het verschil tussen ‘transactional’ en ‘transformative’ vrijwilligerwerk?

Bij transactional, we hanteren even de Engelse term, gaat het om het aanbieden van hulp, een dienst, een kwaliteit ten behoeve van een ander of de maatschappij. Het wederkerige aspect zit bijvoorbeeld in dankbaarheid en dat je een goed gevoel hebt over dat je hebt bijgedragen. Dit is hoe er van oudsher naar vrijwilligerswerk wordt gekeken.
Transformatief vrijwilligerswerk gaat een stap verder. Goed opgezette medewerkersvrijwilligersprogramma’s - met een goede voorbereiding, briefing en reflectie - dragen bij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en leiderschapskwaliteiten als empathie en luisteren. Ze kunnen overtuigingen, wereldbeelden en gedrag veranderen. Het gaat verder dan alleen een transactie (ik doe wat voor jou en jij bent er blij mee).

Voor een meer volledig beeld en verdieping verwijzen we naar de training van Chris Jarvis. Er is ook een tweede deel te volgen. Na het aanmaken van een account, neemt Chris je in korte video’s mee door de theorie. Een handig instrument voor HR-medewerkers die zich bezighouden met het opzetten van en actualiseren van vrijwilligersprogramma’s.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen