04. Helpen werven: Expedities Nieuwe Gezichten

18-01-2024
51 keer bekeken 0 reacties

In het Nationaal Jaar 2021 is er extra ingezet op het inspireren en praktisch ondersteunen van vrijwilligersorganisaties in het anders weten te organiseren, waardoor er nieuwe groepen vrijwilligers actief zijn aangesproken. In 2023 is het programma met extra producten afgesloten.

Kengetallen

  • 207 expeditiesleiders opgeleid
  • Uitgave Jam Culture Spel
  • Wervingstips in 5 pagina’s met 15-20 items per thema
  • 96 kennisboostsessies georganiseerd met meer dan 3000 deelnemers
  • Doorzet in gratis E-learning

Expeditiebegeleiders

Via een train de trainer zijn 207 expeditiebegeleiders opgeleid. Deze zijn in hun eigen stad, regio of afdelingen binnen hun landelijke koepelorganisatie de lokale organisaties weer gaan trainen. Van die trainersgroep is ongeveer een derde de expedities uit gaan voeren volgens de opzet.  Het andere deel is gegaan voor het toepassen van de training in de bestaande context van advies en in losse trainingen. Eenzesde van de trainers heeft uiteindelijk de inhoud niet ingezet doordat ze van functie veranderden of bijvoorbeeld uitvielen door ziekte.

Het Jam Culture Spel

Aan het vergroten van het bewustzijn van de eigen organisatiecultuur heeft het Jam Cultures Spel een krachtige bijdrage geleverd. Niet alleen in de expedities, maar ook daarbuiten en ook nog via de speciale Jam Cultures speltrainingen is het gesprek hierover verder aangezet.

Kennisdelen en de Kennisboostweken

Op het Platform Vrijwillige Inzet zijn er 5 speciale wervingspagina’s gekomen met algemene wervingstips. Gemiddeld zijn er zo’n 15-20 bijdragen te vinden per thema en deze pagina’s vormen de top 10 van meest bezochte  pagina’s van het platform, met gemiddeld zo’n 1300 geregistreerde views per item en enkele goeie uitschieters naar boven. Er zijn totaal 2 keer per jaar t/m november 2023 96 kennisboostsessies georganiseerd met meer dan 3000 deelnemers. De Kennisboostweek Vrijwilligerswerk is nu opgenomen in het vaste aanbod van NOV.

E-learning en Design Thinking  als doorzet

In plaats van een expeditielogboek als ‘gedrukt naslagwerk’ is een E-learning ontwikkeld die gratis beschikbaar is voor iedereen die met vrijwilligers werkt. Deze E-learning is te vinden op www.vrijwilligerswerkacademie.nl. De methode van Design Thinking heeft minimaal de helft van de expeditiebegeleiders deze andere manier van werken ook doen laten omarmen. Er zijn zelfs mensen zich in dit gedachtengoed gaan specialiseren en verder gaan leren. We hebben totaal zeven intervisiebijeenkomsten georganiseerd, waarvan twee live. 

De zelfevaluaties en doorzet in het NOV-keurmerk Goed Geregeld

Het aantal zelfevaluaties is van 700 gebruikers naar 1259 gebruikers gegroeid. De binnen NOV actieve tachtig Goedgeregeld-adviseurs hebben ook de langlopende trajecten begeleid en meer dan de helft heeft de meta-expeditie gevolgd. Werving van vrijwilligers is een onderdeel van het NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld en een aantal organisaties zijn het uitgebreide traject ingegaan voor het keurmerk als vervolg van de expedities.

Covid en de bijdrage van fondsen

Hoewel de start van de expedities in de Covidpandemie viel, is er veel resultaat behaald. Hierbij is er extra dank voor de drie fondsen die de uitvoering mogelijk hebben gemaakt:  Oranje Fonds, VSBfonds en KansFonds. Ook alle credits voor de programmaleider Jacquelien Willemse.  

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen