17. Zelfevaluatie en NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld

De basis van het werken met vrijwilligers is dat het voor hen goed geregeld is. NOV faciliteert met de digitale Zelfevaluatie en het NOV-Keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld het maken van een sterk vrijwilligersbeleid waarin het beleid mét vrijwilligers en niet alleen voor vrijwilligers.

Het werken met vrijwilligers is voortdurend in ontwikkeling. Zij zijn het goud van elke organisatie en elk initiatief, van klein tot groot. Organisaties die werken met de Zelfevaluatie, en zeker organisaties die het keurmerk hebben, regelen zaken rondom het werken met vrijwilligers goed en zorgen daarmee voor een toekomstbestendige organisatie in het werken met vrijwilligers.

Organisaties die het Goed Geregeld keurmerk halen en iedere 4 jaar verlengen zijn lerende organisaties omdat zij actief feedback en input ophalen bij vrijwilligers. Zij durven kritisch te kijken naar zichzelf en blijven zich daardoor ontwikkelen en verbeteren in het werken met vrijwilligers. Hierdoor weten ze beter wat er speelt, en zijn ze bijvoorbeeld ook (sociaal) veiliger voor vrijwilligers en de doelgroepen voor wie en met wie ze werken. Ook is er vaak meer oog voor inclusiviteit en diversiteit. Zij inspireren andere organisaties om het ook goed te regelen voor vrijwilligers.

Adviseurs

Er zijn verspreid over het land ongeveer 75 opgeleide, getrainde en kundige adviseurs die organisaties kunnen adviseren en begeleiden op het gebied van werken met vrijwilligers.

Het keurmerk Goed Geregeld heeft ons veel meer gebracht dan ik had gedacht en gehoopt!

Interview met Alexandra Oostvogels van Thebe

Activiteiten in 2023:

• Zijn 2 Basistrainingen aangeboden voor nieuwe adviseurs (en zijn er 7 en 10 nieuwe adviseurs opgeleid)
  • Zijn er 3 online opfrissessies geweest
  • Zijn er 2 intervisies geweest; 1 live en 1 online
  • Is er een sessie geweest voor adviseurs met als thema: “Hoe maak je organisaties enthousiast voor GG”
  • Zijn er 2 sessies geweest in de KBW sessie: “Heb jij het Goed Geregeld voor vrijwilligers” (respectievelijk 37 en 39 deelnemers) Bij de 2e sessie waren en zoveel enthousiaste organisaties dat er een vervolgbijeenkomst is georganiseerd om dieper in te kunnen gaan op de inhoud en de vragen die er leven.
  • Is er een overzichtelijke kaart gemaakt met vlaggen zodat de adviseurs die in het land werkzaam zijn beter vindbaar zijn. Daarbij is een inventarisatie gemaakt welke adviseurs daadwerkelijk actief zijn met Goed Geregeld.
  • Zijn er twee zogeheten procesplaten ontwikkeld zodat duidelijker is hoe het proces van een Goed Geregeld traject verloopt en daarbij zijn de taken van zowel de organisatie als de adviseur in beeld gebracht.
  • Daarnaast is het Trajectformulier verder verbeterd.  Er zijn 2 online informatiesessies geweest over uitleg en het gebruik van deze procesplaten en het verbeterde Trajectformulier.

Goed Geregeld brengt meer werkvreugde & plezier en verbinding met de vrijwilligers!

Interview met Janneke van der Velde van Veens Welzijn

NOV-keurmerk

In totaal hebben 15 maatschappelijke organisaties het Goed Geregeld keurmerk behaald of verlengd.

Deelname aan Zelfevaluatie

De website van de Zelfevaluatie (www.vrijwilligeinzetgoedgeregeld.nl) had in totaal 5182 bezoekers zonder een account in 2023 en 282 nieuwe gebruikers met een account.