05. Good Busy met medewerkersvrijwilligerswerk

​​​​​​​Met Good Busy wil Vereniging NOV samenwerking tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties stimuleren. Daarbij ligt de focus op vrijwillige inzet van medewerkers. We werken hieraan vanuit drie strategische pijlers: Kennis delen, Verbinden en Agenderen.

2023 was het derde jaar van het programma Good Busy. Het programa streeft ernaar dat bedrijven en haar medewerkers zich als vanzelfsprekend vrijwillig inzetten voor de samenleving​ door het stimuleren van het aangaan van duurzame partnerschappen tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We delen de belangrijkste resultaten per pijler.

Agenderen

Bij de 'pijler agenderen' richten wij ons het aangaan van nieuwe verbindingen tussen NOV en stakeholders in het veld van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. We steven naar duurzame verandering bij bedrijfsleven en andere cruciale stakeholders.

• Een sterke troef is  onze bevlogen Adviesraad met leden uit zowel bedrijfsleven als het maatschappelijke werkveld die breed meedenken, hun netwerk ontsluiten en input geven op actualiteit en koers.
  • We legden de link tussen medewerkersvrijwilligerswerk en diverse bedrijfsprocessen. En zijn speciale kennispagina's over HR en over Social return online gezet. Tevens is er een whitepaper over Social impact in HR beleid en volgen in 2024 nog 2 nieuwe whitepapers.

Kennis delen

Good Busy maakt kennis over het thema medewerkersvrijwilligerswerk breed toegankelijk via interviews, het delen van onderzoeken, nationale en internationale kennis en de prettig te lezen snackables - kort weergegeven kennis die makkkelijk toe te passen is. Het doel van het delen van deze kennis is meer bedrijven helpen om een volgende stap te zetten in de maatschappelijke inzet van medewerkers. Een paar highlights:

• De Good Busy bibliotheek met de snackables is in 2023 meer dan 50.000 keer bezocht.
  • Regelmatig organiseert Good Busy Kenniscafés en Masterclasses. Een heel mooie bijeenkomst was die met internationaal spreker en expert, Chris Jarvis. Hij bezocht in februari 2023 Nederland en maakte tijd vrij om een grote groep bedrijven en intermediairs mee te nemen in de transformatieve werking van medewerkersvrijwilligerswerk. En als vervolg hierop organiseerden we ook een online workshop.
  • Het onderzoek Geven in Nederland van de VU komt in 2024 met een special over medewerkersvrijwilligerswerk. Samen met een klankbordgroep van bedrijven hebben we dit voorbereid. Het onderzoek is in juni 2023 uitgezet onder bedrijven en relaties van Good Busy. Vier masterstudenten hebben onderzoek gedaan naar medewerkersvrijwilligerswerk.

Verbinden

Een kleine team moet creatief zijn om grote groepen te bereiken. Onze sterke troef daarin is het aangaan van slimme samenwerkingen. Niet alleen met bedrijven, maar ook met organsaties en initiatieven zoals MKB Nederland/VNO-NCW, Netwerk NVP voor HR professionals en de Inspirators Socials Impact. HIeronder delen we een paar mooie resultaten die deze inspirerende samenwerkingen opleveren:

• Meer zichtbaarheid voor medewerkersvrijwilligerswerk op diverse podia. Zo waren we onder andere als spreker aanwezig op het Nationaal Sustainability Congres en verzorgden we een Keynote op de Landelijke Kenniskring Social Return.
  • Good Busy wijst bedrijven graag de weg naar organisaties die aanbod hebben voor bedrijven. Deze vind je op de Wegwijzer. In 2023 zijn meer dan 60 nieuwe aanbieders toegevoegd en is er daarmee ook een bredere dekking over heel Nederland.

Meer weten of vragen?

Kijk op www.goodbusy.nu of mail ons op goodbusy@nov.nl