13. Wet- & regelgeving

In 2023 hebben we vele organisaties geholpen bij de interpretatie en toepassing van wet- en regelgeving. Vrijwilligers willen voldoen aan wetten en regels, maar komen er niet altijd zelf uit. Om deze dienstverlening effectief in te zetten, delen en ontsluiten we kennis en ervaring.

Middelen en inzet

In 2023 stelde het Ministerie van VWS een subsidie beschikbaar zodat er 16 uur per week besteed kon worden aan deze taak. De inzet bestond uit het beantwoorden van vragen per telefoon en e-mail (89), webinars (7), workshops in de regio (4), een bijdrage tijdens een radio-uitzending (1), het faciliteren en deelnemen aan een netwerk wet-en regelgeving en het actualiseren van kennisartikelen op de website vrijwilligerswerk.nl.

Trends en ontwikkelingen

De vragen die vrijwilligers hebben op het gebied van wet- en regelgeving lopen uiteen. Over het algemeen wordt wet- en regelgeving als lastig beschouwd. Want, wie is nu aansprakelijk als het niet goed gaat? Of, hoever reikt de verantwoordelijkheid van een bestuur? En, welke rechten en plichten hebben vrijwilligers? Vrijwilligers, bestuurders en andere deelnemers aan het maatschappelijk middenveld ervaren het als prettig dat zij direct kunnen overleggen met een expert van Vereniging NOV. Het online forum van NOV voorziet in de behoefte om kennis en ervaring uit te wisselen. Tegelijkertijd zet Vereniging NOV zich als brancheorganisatie en belangenbehartiger in om tot een reductie van wet- en regelgeving te komen. Naar aanleiding van Kamervragen is er aan Sira consulting opdracht gegeven om onderzoek te doen naar wet- en regelgeving, specifiek voor maatschappelijke organisaties. Dit onderzoek is inmiddels aangeboden aan de Kamer en de minister heeft een reactie toegezegd.

Breed overleg

Vereniging NOV initieert een breed overleg wet- en regelgeving. Aan dit peridieke overleg nemen ongeveer 10 branche- en koepelorganisaties deel. In dit netwerk, dat 4 maal plaastvond, worden ontwikkelingen gevolgd (zoals de komt van de nieuwe Omgevingswet), gebruik gemaakt van elkaars kennis, ervaring en netwerk, en worden er nieuwe ititiatieven besproken (zoals duurzaamheidsinitiatieven voor maatschappelijke organisaties).

Zijdelings

Vragen en ervaringen van vrijwilligers en hun organisaties raken zijdelings aan wetten en regels. Zoals: taakbeschrijvingen voor bestuurders. Op zichzelf is dat geen wettelijke verplichting, maar vanuit de WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) kan een praktisch gegeven als een taakbeschrijving wel degelijk een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van besturen. Ook het maken en uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie is in de meeste organisaties geen verplichting, terwijl de werkwijze (risicoanalyse maken, verbeteringen voorstellen en doorvoeren) een goede stap is in de richting van een veilige werkomgeving voor vrijwilligers. Daarom wordt in de informatievoorziening (zowel in gesproken als geschreven teksten) hieraan aandacht besteed.