09. Maatschappelijke Diensttijd (MDT)

MDT wil iedere jongere in Nederland de kans te geven om een MDT te doen die past bij de levensfase en interesse van een jongere. Talenten ontdekken, nieuwe mensen ontmoeten en iets voor een ander doen, staan daarbij centraal. Ook wordt MDT extra gestimuleerd op specifieke maatschappelijke thema’s.

Denk aan eenzaamheid, inburgering en integratie en mentale gezondheid.

NOV draagt graag aan deze missie bij, omdat wij zien dat MDT veel jongeren de kans biedt zich vrijwillig in te zetten en op die manier kennis te maken met het vrijwilligersveld. Een positieve MDT maakt de kans op duurzame vrijwillige inzet van jongeren groter. Daarnaast biedt MDT organisaties de kans kennis te maken met jongeren en zo meer jongerenproof te worden. Vereniging NOV heeft binnen het programmateam MDT de volgende kerntaken:

1. Bieden van expertise, netwerk en vertegenwoordiging van vrijwilligerscentrales en maatschappelijke organisaties binnen het MDT-kernteam.
  2. Vrijwilligerscentrales en maatschappelijke organisaties behoefte gericht informeren en faciliteren.
  3. Een bijdrage leveren aan het versterken van het MDT-merk.
  4. Zorgdragen voor verbinden van MDT met lopende NOV-projecten.
  5. Bestuurlijk en strategisch draagvlak van MDT.

Verbindingen leggen

In 2023 heeft NOV een bijdrage geleverd aan het interdepartementaal werken. Op het thema intergenerationeel contact is samenwerking met het NOV-programma Samen Ouder Worden om lokaal bestaande netwerken te verbinden. Op het thema inburgering kreeg een pilot vorm waarbij MDT via #meedoenbalies kansen biedt aan jonge statushouders.

MDT in de politiek

In oktober vond ook het eerste commissiedebat rond MDT plaats. Hierin hebben we input geleverd om de minister goed voorbereid het debat te kunnen laten voeren. Het debat is positief verlopen.

Verschil maken

We zijn betrokken bij De Verschilmakers van het OranjeFonds, waarbij 25 organisaties, die hun huidige vrijwilligersbestand willen verjongen, drie jaar lang intensieve ondersteuning en begeleiding krijgen. Nu jaar twee ten einde is, wordt duidelijk dat deze aanpak werkt. Hieraan is tevens een onderzoek gekoppeld naar de werkzame elementen in het vinden en binden van jongeren als vrijwilliger. Jongeren uit het NJR-jongerenpanel zijn op het zelfde vraagstuk actief: wat hebben maatschappelijke organisaties nodig om jongeren te vinden en binden voor vrijwillige inzet? We hebben een steeds beter inzicht in wat jongeren aan drempels tegenkomen voor en tijdens vrijwillig inzet.

Ondersteuning aan organisaties

Ook zijn we gestart met het onder de loep nemen van de ondersteuning aan organisaties die MDT aanbieden. De gedachte hierachter is dat als we organisaties goed faciliteren dit leidt tot een hogere kwaliteit MDT’s, te vertalen in een positieve (eerste) ervaring met iets doen voor een ander. De eerste stap hierin is dat we ervoor hebben gezorgd dat iedere MDT-organisatie een accounthouder krijgt. In 2024 starten we met een breder onderzoek wat organisaties nodig hebben om MDT goed uit te kunnen voeren.

NOV zet in op een verdieping op het thema vrijwilligheid. Scholen zijn steeds vaker betrokken bij MDT-projecten. Dit loopt uiteen van vindplaats voor jongeren tot MDT als geïntegreerd onderdeel van het onderwijsprogramma. Aandachtspunt is de vrijwilligheid van MDT ten opzichte van het verplichtende karakter van het onderwijs. We werken aan een duidelijk kader, waarbij het uitgangspunt is om het vrijwillige karakter van MDT te waarborgen: aansluiten bij de intrinsieke motivatie van jongeren en een opt-out bieden blijven belangrijke spelregels.

Communicatie van de mogelijkheden

We hebben flink ons best gedaan om de subsidieregelingen MDT kort en  MDT regulier onder de aandacht te brengen bij een grote groep maatschappelijke organisaties. En maatschappelijke organisaties te helpen om te komen tot een aanvraag. De aanvragen zijn voor beide regelingen flink gestegen.

Qua (netwerk)communicatie zijn we actief betrokken geweest bij voorlichting om MDT onder de aandacht te brengen bij een grote groep organisaties (zowel online als via live presentaties) als ook bij hoe we communiceren met het netwerk. NOV blijft haar rol pakken in het verbeteren van communicatie van en naar netwerk MDT.