18. Landelijk Overleg Vrijwilligersorganisaties in de Zorg (LOVZ)

Dit overleg heeft een brede samenstelling met organisaties voor de inzet van jongeren, migrantenouderen, culturele activiteiten voor ouderen, coördineren van vrijwilligers, hulp, zorg en dienstverlening met vrijwilligers in de volle breedte van de samenleving.

Aantal leden: 23
Aantal digitale overleggen: 4

Het LOVZ overlegt overhet brede palet van vrijwillige inzet voor de ander in de lokale eigen gemeenschap tot landelijk ondersteund, getraind en aangestuurde inzet via lokale afdelingen en/of de landelijke koepelorganisaties. Het netwerk wisselt ervaringen uit over de ontwikkeling en nieuwe initiatieven in het organiseren door en van vrijwilligers.

Grote programma's

Vanuit dit netwerk is de lobby succesvol geweest om via een amendement van de Tweede Kamer een extra investering te verwerven. Dat is het meerjarenprogramma Meer en anders Vrijwilligen 2023 tot en met 2027 geworden met een budget van € 3.000.000,-. Negen organisaties uit het netwerk zijn ingestapt in het richten en inrichten van het programma voor het hele brede vrijwilligerswerk. Waar het amendement op de begroting van VWS al in december 2022 met ruime meerderheid was aangenomen, heeft de aanvraagprocedure bij VWS met alle te nemen hordes pas in januari 2024 tot de toekenning geleid.

Het programma Samen Ouder Worden 2028-2023 heeft de verkregen outcome gedeeld via onder andere  het E-book ‘Nooit te oud om te beginnen’. Ook het opvolgende programma Samen Ouder Worden 2023-2027, wat onderdeel is van het brede VWSprogramma WOZO, is in dit jaar met leden van het LOVZ vormgegeven.

Andere overlegpunten

Andere uitgewisselde onderwerpen waren bijvoorbeeld:

• De ontwikkelingen van de transitie in de zorg met daarin de verbinding met de vrijwillige inzet geformuleerd in het beleid van de Sociale Basis en mede gefinancierd met de samengevoegde subsidies in een SPUK-regeling voor gemeenten.
  • Een gelijkwaardige samenwerking tussen client, mantelzorger en vrijwilliger met de beroepsmatige zorgverlener wordt bepleit in het advies van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS): ‘Anders leven en zorgen’. Het advies verwoord in de visie de lijn die het LOVZ ook voorstaat. Te vaak is het de institutionele zorg die praat óver de toenemende noodzaak van de inzet van mensen in het meer gaan zorgen voor elkaar door mantelzorg en vrijwilligerswerk,  maar niet in samenspraak mét (organisaties van) mantelzorgers en vrijwilligers. Vanuit het LOVZ is het initiatief genomen om samen met Mantelzorg NL de lead te pakken in het gaan organiseren van een grote conferentie in 2024 met inspirerende en uitnodigende voorbeelden waarin dat samenspel juist wel goed tot stand is gekomen en navolging kan krijgen. Partners zijn de RVS en VWS.
  • De uitkomsten van het programma Maatschappelijke Stimulering Vrijwilligerswerk - een impuls vanuit de covid-stimulering -  zijn door de tien deelnemende organisaties gepresenteerd. Meerdere bilaterale afspraken zijn gemaakt om daarop verdere informatie en de ervaring uit te wisselen.
  • IPSO, brancheorganisatie voor laagdrempelige zorg aan mensen met kanker, hebben hun aanpak en de tussentijdse uitkomsten van het driejarige programma ’Maatschappelijke businesscase informele zorg’ met de andere organisaties gedeeld.