08. Samen Ouder Worden

2023 stond voor het programma Samen Ouder Worden in het licht van het afsluiten van de eerste fase van het programma en het opstarten van de tweede fase van het programma.

We hebben met veel enthousiasme de eerste fase van het programma Samen Ouder Worden succesvol afgerond. Op 13 april hebben we samen met diverse stakeholders een boeiende Verkenning op Sociaal Pensioen georganiseerd, gevolgd door een landelijk 'oogstfestijn'. Minister Helder was aanwezig, en we hebben met trots teruggeblikt op ruim vier jaar Samen Ouder Worden, waarbij waardevolle inzichten werden gedeeld tijdens de deelsessies. Tijdens deze bijeenkomst hebben we tevens het E-book 'Nooit te oud om te beginnen' gelanceerd, en aan het einde van 2023 hadden meer dan 3300 mensen dit e-book al gedownload.

In het voorjaar van 2023 hebben we intensief samengewerkt met het ministerie van VWS en de partners van het programma om een gedegen programmavoorstel voor de tweede fase te ontwikkelen. We bevonden ons in een dynamische fase, waarin we zowel de inhoudelijke als financiële afronding van de eerste fase (2018-2023) realiseerden, alsmede voorbereidingen troffen voor een soepele overgang naar de tweede fase (2023-2026) die gepland staat voor oktober 2023.

E-book ‘Nooit te oud om te vergeten’

Het programma Samen Ouder Worden (2018-2023) leerde ons anders kijken naar ouderen. Door op 35 plekken in Nederland te experimenteren, realiseerden de programmamedewerkers, samen met lokale samenwerkingspartners, activiteiten, maar vooral veel nieuwe inzichten en coalities.

Deze inzichten zijn verwerkt in e-book vol met praktische voorbeelden, tools methodieken en handvatten. Wij hopen dat onze inzichten inspireren om met een andere blik naar de kracht van ouderen te kijken.

In het e-book staat meer informatie over het ontwikkelproces van Samen Ouder Worden én een selectie uit de rijke oogst van de lokale trajecten en de vruchten die de landelijke partners ervan hebben geplukt. We vertellen over wat er lokaal concreet gebeurd is – met ouderen, met samenwerkingspartners en binnen het programma – en delen daarnaast methodieken, tools en kennis.

Download het e-book hier (11MB, pdf),

Speciale uitgaven

2023 hebben we eveneens benut voor te schrijven aan een aantal speciale edities. In het najaar van 2023 zagen twee speciale edities het licht: Lokaal Samenwerken en Vrijwilligersinitiatieven als waardevolle ontmoetingsplekken.

Lokaal Samenwerken

De speciale uitgave Lokaal Samenwerken biedt een leidraad voor iedereen die duurzame lokale samenwerking wil opstarten of versterken. Naast redenen om samen te werken, wordt beschreven hoe vitaal samenwerken op gang komt en hoe dit kan worden geborgd.

In de uitgave staan drie mogelijke routes en elf werkzame elementen die kunnen worden ingezet voor een succesvolle samenwerking. Vanuit de literatuur en de praktijk hebben we 16 ingrediënten gefilterd die gebruikt kunnen worden om bestaande samenwerkingen te evalueren en te versterken en of als basis voor nieuwe samenwerkingsverbanden. De uitgave staat vol met praktijkvoorbeelden uit het ontwikkel- en leerprogramma Samen Ouder Worden en hulpmiddelen.

Download de special Lokaal samenwerken, speciale uitgave Samen Ouder Worden oktober 2023

Vrijwilligersinitiatieven als waardevolle ontmoetingsplekken

In dit boek staat het antwoord centraal op de vraag wat vrijwilligersinitiatieven tot waardevolle ontmoetingsplekken maakt. Laurine Blonk deed er onderzoek naar.

Keer op keer bevestigt onderzoek de expertise waarmee vrijwilligersinitiatieven specifieke verbindingen tot stand brengen en ondersteunen. Hoe ze dat doen, lees je in deze uitgave. Deze publicatie is in november 2023 aangeboden aan demissionair minister Conny Helder en is door het werkveld goed ontvangen.

Download de publicatie Vrijwilligersinitiatieven als waardevolle ontmoetingsplekken (pdf)

De tweede fase

We geven ook in de tweede fase opnieuw uitvoering aan 26, merendeels nieuwe lerende praktijken (lokale trajecten). Daarnaast gaan we de potentie van het programma vergroten door het organiseren van lerende netwerken.

We werken in de tweede fase van het programma aan de volgende actielijnen:

• Aansluiten bij de wensen en behoeften van een heterogene groep ouderen.
  • Intergenerationeel contact
  • Versterken van de rol van vrijwilligers
  • Samenspel tussen informele en formele zorg

Belangrijke thema’s zijn: zingeving, diversiteit en inclusie, Sociaal Pensioen, lokaal samenwerken, verbinden van generaties, digitalisering, betekenisvol contact, eenzaamheid, gemeenschapskracht, collectieve veerkracht

De volgende (vrijwilligers)organisaties geven uitvoering aan het programma:  Handjehelpen, Humanitas, KBO-Brabant, Leger des Heils, MantelzorgNL, NPV-Zorg voor het leven, SOMNL, Stichting Present, Stichting Vier het Leven en TijdVoorActie.