19. Netwerk Ondersteuning Vrijwillige inzet (NOVi)

NOVi is het netwerk voor alle kleine en grote vrijwilligerscentrales en lokale steunpunten in het land. Samen zijn zij hét lokale aanspreekpunt voor alle vrijwilligersorganisaties, stichtingen, verenigingen en buurt- en wijkinitiatieven die ons land rijk is.

NOV biedt dit netwerk mét het netwerk en partners ondersteuning, advies, kennis en inspiratie in het werk dat zij doen. Met het Platform Vrijwillige Inzet faciliteren we het onderling netwerken en het uitwisselen van kennis en ervaringen.

We zien steeds meer dat deze lokale centrales en steunpunten een cruciale rol hebben voor lokale organisaties. We willen hen de (vak)kennis en ondersteuning bieden en een plek waar ze actief kunnen delen en uitwisselen. Dit aanjagen en ondersteunen vraagt om blijvende inzet om dit netwerk te versterken.

Ervaringsprogramma

Een mooi voorbeeld zijn de online bijeenkomsten die door en voor vrijwilligerscentrales worden georganiseerd, vaak op verzoek van NOV. Deze worden goed bezocht en ontvangen. In 2023 waren dit 5 bijeenkomsten:

1. VCA Amsterdam over hun succesvolle vragenuur met het thema Werven van Vrijwilligers
  2. Zwolle Doet! & Deventer Doet over Vereniging Overijssels Steunpunten Vrijwillige Inzet (VOSVI) over de kracht van provinciale samenwerking
  3. Breda Actief over hun vernieuwde aanpak bestaande uit complete Coachingsprogramma's voor vrijwilligersorganisaties
  4. Vrijwilligers Tilburg over hun stedelijke event De Vrijwilligerssafari
  5. Eindhoven Doet en VCUtrecht over (de voor- en nadelen) van het ontwikkelen en aanbieden van een speciale app voor vrijwilligerswerk

Ook tijdens de Kennisboostweken Vrijwilligerswerk zijn specifieke sessies aangeboden zoals over de mogelijkheid van het aanbieden van een interactieve theatershow op maat over werven en behouden van vrijwilligers voor VC’s en vrijwilligersorganisaties.

Ook organiseerden we met 25 vrijwilligerscentrales een live bijeenkomst om een Verandertheorie voor vrijwilligerscentrales te maken om zo een gemeenschappelijke basis te creëren voor meer eenheid in de branche. De eerste aanzet moet in 2024 verdere uitwerking krijgen.

Online onderling uitwisselen

We stimuleren het gebruik van het besloten platform voor vrijwilligerscentrales om onderling vragen en kennis uit te wisselen. In 2023 heeft dit een vlucht genomen en zien we dat medewerkers van vrijwilligerscentrales hier vaker gebruik van maken. Er zijn ruim dertig items geplaatst door medewerkers bij vrijwilligerscentrales, bijvoorbeeld over onderwerpen zoals grenzen stellen voor vrijwilligers, flexibel vrijwilligerswerk, trainingen over specifieke thema’s, waardering van vrijwilligers, verzekeringen en vergoedingen en vrijwilligerswerk voor nieuwkomers.

Veel reacties kreeg de oproep: “Hoe geef ik meer bekendheid aan mijn vrijwilligerscentrale?” waaruit het initiatief kwam vanuit VC Haarlem om samen met NOV een online sessie te organiseren over Zichtbaarheid en positionering vrijwilligerscentrales met meer dan 60 deelnemers.

Daarnaast verschijnt er iedere maand een op maat gemaakte nieuwsbrief voor vrijwilligerscentrales.

Regionale overleggen

Waar we kunnen zijn we aanwezig bij diverse regionale overleggen om te weten wat er speelt zodat we vraaggericht diensten kunnen ontwikkelen of aanbieden. We zijn daarom bijvoorbeeld eind 2023 gestart met het ontwikkelen van een Basistraining voor nieuwe medewerkers van Vrijwilligerscentrales zodat we deze in 2024 kunnen aanbieden.

Verbinding met andere programma's

NOV biedt kennis op het gebied van bijvoorbeeld wet- en regelgeving en sociale veiligheid. Daarnaast bieden we kennis op actuele thema's vanuit verschillende projecten zoals het samenwerken met bedrijven met Good Work, MDT en #Meedoen. Binnen diverse programma’s voor vrijwilligerscentrales stimuleren we ook onderlinge verbinding en samenwerking. Denk aan BestuurdersCentraal, MDT, #Meedoen, Goed Geregeld, en Expedities Nieuwe Gezichten.