12. Preventie grensoverschrijdend gedrag bij vrijwilligersorganisaties

In Nederland zijn de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid continu in beweging. Met het in de media komen van misstanden op het gebied van sociale veiligheid is er een groeiende erkenning van het belang van een veilige (vrijwilligerswerk)omgeving.

Een omgeving waarin ieder vrij kan participeren zonder angst voor geweld, intimidatie of discriminatie.

Deze erkenning heeft geleid tot een toenemende focus op preventie, bewustwording en beleidsmaatregelen gericht op het waarborgen van sociale veiligheid in verschillende contexten, waaronder scholen, openbare ruimtes, online platforms én bij vrijwilligersorganisaties.

Daarnaast brengen technologische ontwikkelingen ook nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals cybercriminaliteit en online pestgedrag. Het is essentieel dat maatschappelijke en beleidsmatige reacties op deze ontwikkelingen flexibel en adaptief zijn, met oog voor de snel veranderende digitale en sociale landschappen.

In het licht van deze ontwikkelingen blijft het van belang om te investeren in onderzoek, voorlichting en samenwerking om sociale veiligheid te bevorderen als fundamentele pijler van een rechtvaardige en inclusieve samenleving, juist ook binnen de vrijwilligerssector.

Trainingen voor (vrijwillige) Vertrouwens Contact Personen

In 2023 hebben we een opmerkelijke toename gezien in het aantal Trainingen voor (vrijwillige) Vertrouwens Contact Personen. De groeiende vraag naar deze trainingen getuigt van de behoefte aan deskundige begeleiding en ondersteuning binnen vrijwilligersorganisaties.

Hieraan verwant zijn de adviezen die we hebben gegeven aan vrijwilligersorganisaties, maar ook aan gemeenten, m.b.t. collectief geregelde constructies van vertrouwenspersoon/vertrouwenscontactpersoon. Bijvoorbeeld een gemeente die een vertrouwenspersoon beschikbaar stelt voor de vrijwilligersorganisaties in die gemeente, of een vrijwilligerscentrale met een ‘pool’ vertrouwenscontactpersonen voor alle vrijwilligersorganisaties, begeleid door een vertrouwenspersoon.

Inmiddels zien we meerdere varianten ontstaan en we gaan in 2024 in gesprek met verschillende partijen om ervaringen bij elkaar te brengen.

Inspiratiebijeenkomsten Sociale Veiligheid

We zijn ook in 2023 doorgegaan met de inspiratiebijeenkomsten Sociale Veiligheid die we al een aantal jaren organiseren. Deze bijeenkomsten dienden als bron van ideeën en energie voor vrijwilligersorganisaties, waarbij we een breed scala aan onderwerpen behandelden om hun werk m.b.t. Sociale Veiligheid te versterken en te inspireren, met de focus op preventiemaatregelen, zoals Gratis VOG, Gedragscode, Aanstellen van een Vertrouwens Contact Persoon.

Deelname aan inspiratiesessies leidt vaak tot Aanvragen voor Adviestrajecten (organisatiegerichte trajecten), en/of tot aanmeldingen voor de VCP trainingen of lobby door de vrijwilligersorganisaties bij hun subsidieverstrekkers voor ondersteuning op het gebied van voorkomen van grensoverschrijdend gedrag.

Organisatiecultuur

In 2023 zijn we bij de inspiratiesessies ook ingegaan op het Bespreekbaar maken van grensoverschrijdend gedrag en aandacht voor de Organisatiecultuur. We merkten bij veel vrijwilligersorganisaties dat hier behoefte aan is.

Naast deze initiatieven hebben we ons vanzelfsprekend ook weer gericht op het verzorgen van Adviestrajecten-op maat voor vrijwilligersorganisaties. Nog altijd blijft de vraag naar dat soort ondersteuning uit het hele land komen.

Met maatwerkadvies hebben we organisaties geholpen met bijvoorbeeld opschorting van hun gratis VOG aanvraag of met advies m.b.t. preventiebeleid.

Meer informatie

Informatie over sociale veiligheid en het programma staat op www.inveiligehanden.nl.

Resultaten in cijfers

In het programma waren vijf adviseurs actief over verschillende regio's in Nederland.

Organisaties die gebruik maakten van het programma kwamen uit de volgende provincies en sectoren.