20. Internationale netwerken

NOV participeert met vrijwilligers in drie internationale netwerken van vrijwilligersorganisaties en vrijwilligerscentrales: CEV, IAVE en Volonteurope. Daarin komt een brede range aan onderwerpen aan bod.

Als klein team met Cees van den Bos voor de het wereldwijde netwerk IAVE, André Hudepohl in het Europese inhoudelijke netwerk Volonteurope en Joost van Alkemade en de Europese koepel voor het vrijwilligerswerk CEV werd internationaal ervaring opgehaald en gebracht. Overleggen vinden plaats via webinars, digitale vergaderingen en fysieke bijeenkomsten. Fysiek is het NOV-team in Noorwegen geweest bij de Vrijwilligershoofdstad van het jaar Trondheim en in Brussel en Dubrovnik bij de algemene ledenvergadering van CEV.
Deze onderwerpen kwamen aan bod:

1. Werkbezoek en uitwisseling met de Franse organisatie France Benevolat in Utrecht.
  2. CEV Vote Volunteer VisionCampaign 2024. inbreng vanuit het vrijwilligerswerk voor de EU-parlementsverkiezingen in 2024.
  3. Visiedocument van de CEV op vrijwilligersbeleid: #REACT - "Rights & Equality - Active Citizens Together"- Blueprint for European Volunteering 2030.
  4. Tool van hoe je de impact van vrijwilligerswerk in beeld kan brengen: V-CALC: V-CALC - First Newsletter (europeanvolunteercentre.org)
  5. Werkbezoek aan de gemeente en de uitvoering van het vrijwilligerswerk in Trondheim Noorwegen. De vrijwilligersparticipatie is daar heel groot; rond de 70 %. Achtergrond: op alle scholen zijn alle ouders actief als vrijwilliger. Die netwerken zetten zich door in de latere jaren.
  6. In het kader van het VERA (Volunteering Equality Rights Action) zijn vanuit  het  deelprogramma 'Volunteer Faces and Voices' in Nederland en nog 10 andere EU landen workshops 'Storytelling' georganiseerd. In Nerland met 20 deelnemers in samenwerking met de Vrijwilligerscentrale Utrecht. De 19 opnames zijn de zien op: Volunteers Faces and Voices Podcast | Utrecht, Netherlands (youtube.com). Die van andere landen zijn te zien op de site: VERA Making volunteering more inclusive and representative of society as a whole. (europeanvolunteercentre.org)
  7. Naast de CEV Ledenvergadering is er altijd een inhoudelijke agenda. In het najaar deze voorbeelden van uitwisseling in de vorm van een World Café met de thema's:
  • Leadership and good governance Beyond borders
  • What support is needed to promote best practice beyond EU borders?
  • The potential of young people Volunteering and well being
  • Co-production of services Lifelong Learning