Bij Maatje040 in Eindhoven werken we met verschillende maatjesprojecten waarbij wij vrijwilligers koppelen aan inwoners van Eindhoven die (tijdelijk) ondersteuning kunnen gebruiken op allerlei gebieden. Denk aan Taal, Klusjes, Vervoer, Gezelschap en Administratie.
Het vrijwilligerswerk via onze organisatie kenmerkt zich (onder andere) door het contact dat bij de inwoners thuis plaatsvindt. Waar wij in praktijk steeds vaker tegenaan lopen is het feit dat er soms een grijs gebied ontstaat als het gaat om privacy. Denk aan gebruik DigiD en internetbankieren. Natuurlijk zijn er duidelijke no-go’s zoals pinnen voor een inwoner en het downloaden van privé-gegevens van inwoners op een eigen computer. In praktijk blijken er toch ook voorbeelden te zijn waarbij mensen op dit gebied toch echt ondersteuning nodig hebben... en dan?? Kunnen deze inwoners dan geen hulp krijgen vanuit een vrijwilliger? We vragen ons af of dit probleem wordt herkent en hoe anderen hiermee om gaan. Zijn er vergelijkbare vrijwilligersorganisaties die hier al een basis voor hebben liggen en hun ideeen en beleid zouden willen delen met ons?