Vrijwillige inzet door medewerkers. Hoe pakt Bizzomate het aan?

383 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Medewerkersvrijwilligerswerk als vast onderdeel van de werkweek. Dat is hoe Bizzomate het doet. Elke vrijdag verlaten vele medewerkers de kantoren om ergens de handen uit de mouwen te steken. Om andere ondernemingen die willen starten met vrijwillige inzet te helpen, delen ze graag hun ervaringen.

Al eerder spraken we met Marc Gelissen, de Pater Familias van Bizzomate, over de wijze waarop het bedrijf medewerkersvrijwilligerswerk aanpakt. Je leest het interview hier. Nog uitgebreider is het document dat Bizzomate schreef voor andere bedrijven. Het gehele document is onderaan dit artikel te downloaden. Hieronder lees je een samenvatting van het geheel.

In alle vrijheid kiezen

Vanaf de oprichting van Bizzomate hebben ze het beleid gehad dat ze als consultancy-organisatie meer wilden doen dan alleen geld verdienen. Daarom hebben ze ervoor gekozen dat iedereen die het team komt versterken maximaal 10% van zijn of haar tijd kon besteden aan een goed doel. Aanvankelijk hadden ze een centraal persoon die contact legde met de goede doelen en dan alles centraal regelde voor iedereen. Na een gesprek met Lonneke Roza, hoogleraar Social Responsibility van de Erasmus Universiteit, kwamen ze echter tot de conclusie dat het beter is dat collega’s in alle vrijheid zelf een doel mogen kiezen waar ze hun tijd aan besteden.

Betrokkenheid en de intrinsieke motivatie

Iedereen maakt bij Bizzomate zijn of haar eigen impactplan en maatschappelijkheid is daar onderdeel van. Wat gaan ze doen dit jaar en waar? Iedereen is vrij om een project te zoeken. Daardoor is de betrokkenheid en de intrinsieke motivatie veel groter. Bizzomate wil wel het liefst dat de collega’s geen werkzaamheden doen die ze ook al normaal voor hun werk doen (IT-werkzaamheden), zodat de collega’s uit hun comfortzone gaan en nieuwe vaardigheden leren. Daarnaast zijn onderwerpen die te maken hebben met politiek en religie niet toegestaan omdat dit tot discussies kan leiden waar de organisatie niet bij betrokken wil zijn.

MVO-werkgroep

Er is een MVO-werkgroep die regelmatig bij elkaar komt en gezamenlijke projecten organiseert. Tevens zorgt de werkgroep voor de communicatie. Een van de doelstellingen is om andere ondernemers te inspireren om dit ook te gaan doen en daarom vertellen ze er graag over. Ook is er intern een MVO-estafette waarbij een collega kort vertelt welk MVO-project hij of zij mee bezig is, waarom en wat hij of zij daarvan leert.

Teambuilding

Bizzomate zet zich zowel individueel als in groepen in voor sociale projecten . Voor het werken in groepen werken ze samen met Stichting Present. Deze stichting heeft iedere maand klussen beschikbaar bij mensen die het echt nodig hebben, zoals schilderen, behangen, een tuin opruimen, laminaat leggen, etcetera. Teams van ongeveer vijf medewerkers gaan deze klussen klaren. De ervaring is dat het erg leuk gevonden wordt om deze klussen in een team te doen aangezien dit ook nog eens als teambuilding werkt.

Directe voordelen voor de medewerker en het bedrijf

Naast de hulp die de maatschappelijke organisaties ontvangen, heeft Bizzomate gemerkt dat het besteden van tijd aan goede doelen veel oplevert voor het bedrijf zelf. Genoemd was al de teambuilding en ook hebben ze gemerkt dat de medewerkers door het uitvoeren van een klus veel energie krijgen. Het geeft namelijk voldoening om iemand die het moeilijk heeft in de samenleving een steuntje in de rug te bieden samen met je collega’s. Ook publiceert het bedrijf op LinkedIn over de sociale projecten die ze doen en het is de ervaring dat deze publicaties vele malen meer bezoekers en likes hebben dan andere meer zakelijke berichten.

Aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers

Ook met betrekking tot het aantrekkelijk van nieuwe medewerkers blijkt de opzet van Bizzomate gunstig. Bedrijven in de IT-sector hebben het moeilijk om goede collega’s te vinden, maar voor Bizzomate is dat geen probleem. Van de nieuwe mensen binnen het bedrijf geeft ongeveer 65% aan dat de kans om maatschappelijke projecten in werktijd te doen een doorslaggevende factor was om te kiezen voor Bizzomate.
Daarnaast is het ziekteverzuim laag, omdat volgens het bedrijf mensen leren relativeren en vrijwillig inzetten een ultiem geluksgevoel geeft. Tevens is het is een cultuurbeschermer voor de onderneming. De opzet trekt een bepaald type mens aan dat goed bij de bedrijfscultuur past. Als laatste maken werknemers een grote persoonlijke groei door. Dat komt onder andere door het uit de comfort zone halen tijdens het vrijwilligerswerk, waardoor ze op persoonlijk vlak vaak veel meer leren dan wanneer ze bij een klant achter de laptop zitten. 

Al met al is Bizzomate dus niet alleen heel erg trots op wat ze kunnen betekenen als bedrijf voor de maatschappij om ons heen, maar levert het ook nog eens heel veel op voor het bedrijf zelf. Dat is niet waarvoor ze het doen, maar wel erg mooi meegenomen. De gehele aanpak van Bizzomate staat hieronder als PDF.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.