Monkeys & Bananas: social by nature

1977 keer bekeken

Social by nature. Dat is het motto van Monkeys & Bananas en de aard van de mensen die er werken. Bij dit communicatiebureau, gespecialiseerd in social media, doen ze de dingen net even wat anders. Want als je mensen op alle vlakken centraal zet, dan krijg je een sociaal gebeuren van omvang.

Vijf jaar geleden richtten Meraux, Jens en Alain Monkeys & Bananas op. “We hadden het gevoel dat de reclamewereld aan de ene kant heel innovatief is, maar aan de andere kant qua structuren vrij hiërarchisch en traditioneel in elkaar zit. Als wij nou zelf een bureau zouden starten waarin het echt draait om mensen, dan moet er best wat mogelijk zijn, dachten wij.” Negentien medewerkers houden zich dagelijks bezig met socialmedia-campagnes voor allerlei bedrijven. “Een supergaaf medium vinden wij dat. Je kunt communities bouwen en echt een rol spelen in mensen hun leven. We zijn 'social by nature': dat uit zich in het werk, doordat social media in ons bloed zit, maar ook stellen we de vraag hoe we zinvol kunnen bijdragen aan de wereld om ons heen. We willen namelijk goed zijn voor de mensen op kantoor en buiten de kantoormuren. We worden het sociaalste bureau van Nederland genoemd: er heerst hier een atypische bureaucultuur. Mensen staan hier echt voor elkaar klaar: een Monkey family-gevoel noemen we dat.”

Een-op-een contacten

Vrijwilligerswerk doen tijdens werktijd past goed bij het bedrijf, vinden Alain en zijn medeoprichters. “Juist omdat we weten dat iedereen erg druk is. Mensen willen er goed uitzien, gaan naar de sportschool, moeten dat lijf dan weer showen op een festival en daar moeten dan weer kleren voor gekocht worden en ga zo maar door. En vol programma. Dus bedachten we dat onze mensen vrijwilligerswerk in onze tijd mogen doen.”
Vijf jaar geleden zijn ze bij de oprichting van het bedrijf meteen aan de slag gegaan. “We zijn wat gaan uitproberen om te kijken wat mogelijk was. Het duurde een tijdje voor we maatschappelijke organisaties hadden gevonden, maar intussen loopt het allemaal goed. Het belangrijkste vinden we dat onze medewerkers andere mensen ontmoeten tijdens het vrijwilligerswerk. Zwerfafval opruimen is heel nuttig, maar je komt niet snel in contact met anderen. We hebben gemerkt dat juist een-op-een contacten de meeste energie geeft en dat medewerkers terugkomen met verhalen.”

Een bredere blik

Om de week gaan de collega’s zo’n twee uur op pad. “Er wordt gekozen voor verschillende doelgroepen. Jens bijvoorbeeld speelt piano bij ouderen. Hij merkt dat de mensen echt opbloeien van de muziek en krijgt ook verzoeknummers voor de volgende keer die hij dan thuis gaat voorbereiden. Een andere collega, Renate, gaat met haar match, een eenzame dame, het terras op en lekker kletsen. Ikzelf sport met een jongeman met een verstandelijke beperking. Ik haalde en bracht hem altijd met de auto, maar dat was zo tijdsintensief dat ik hem heb gestimuleerd met de bus te gaan. Hij moest dat leren, maar nu gaat dat makkelijk en neemt hij zelfs de bus naar familie toe. Leuk om te zien dat op die manier zijn wereld groter wordt.” Ook de blik van Alain zelf verbreedt zich door vrijwilligerswerk. Toen hij in de eerste jaren gekoppeld was aan een jongen uit Eritrea, bevond hij zich op een dag zingend op de bank om samen Nederlandse zinnen te oefenen. “Eerst voelde het voor mij ongemakkelijk, maar toen ik besefte dat dat zingen in de cultuur van mijn maatje de normaalste zaak ter wereld was, kon ik mijn schaamte opzij zetten.”

Groeien van goed doen

Zulke verhalen worden op de werkvloer gedeeld. “Je merkt dat medewerkers die zich nog niet inzetten, sneller geneigd zijn het ook te gaan doen als ze ervaringen van collega’s horen. Niet iedereen is al actief, maar dat is niet erg, want dat kan nog komen. Ik zou het heel vet vinden als we dit kunnen blijven doen. Ook hopen we andere bedrijven te inspireren hun medewerkers ruimte te geven of meer te stimuleren zich in te zetten voor de maatschappij. Ik denk dat je als mens groeit van goed doen en het haalt even de vaart uit het drukke leven.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen