Great place to work: het sociale DNA van Salesforce

585 keer bekeken

Vanaf het allereerste begin, bij de oprichting van het bedrijf, was duidelijk dat het bij Salesforce om meer zou gaan dan alleen financieel gewin. Stakeholdervalue in plaats van shareholdervalue. Door middel van hun 1%-model zit goed doen in het DNA van het bedrijf en doet elke medewerker mee.

Michiel van Vlimmeren, Senior Vice President & General Manager Salesforce Nederland en tevens lid van de adviesraad van Good Busy, nam recent de award voor nummer 1 ‘Great place to work’ multinational van Nederland in ontvangst. “Dat is zeker iets om trots op te zijn, want het is het bewijs dat het met de organisatiecultuur dik in orde is.” Bij Salesforce draait het niet alleen maar om de CRM-platformen die ze aanbieden, maar ook om investeren in de maatschappij. Daarvoor hanteren ze het 1%-model: 1% van de waarde van het bedrijf, 1% van de producten en 1% van de werknemerstijd moet aan de maatschappij worden gegeven. “Dit model is niet alleen leidend in ons eigen bedrijf, ook dragen we het actief uit naar al onze partners, waarvan sommigen het model zelfs overgenomen hebben.”

Levens van mensen veranderen

De bedrijfsvisie gaat op voor alle takken van Salesforce in de wereld en het model wordt lokaal ingevuld. “In Nederland hebben we een aantal vaste samenwerkingen, zoals met Maas Cleanup en bijvoorbeeld Techgrounds, een initiatief waarin mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt geschoold worden voor de digitale samenleving. Blue Road Academy (voormalig Refugee Force) is ook een van de samenwerkingen: vluchtelingen worden geschoold in Salesforce en krijgen uitzicht op een baan bij ons of één van de bedrijven waarmee we samenwerken. De implementatie van het Salesforce CRM syteem voor de site van Good Busy is ook gedaan door een van de deelnemers aan Blue Road Academy. Wat ik zelf erg mooi vind om te zien, is hoe zo’n traject vanuit ons bedrijf echt levens van mensen kan veranderen. Ik zie van dichtbij hoe bijvoorbeeld een vrouw die naar Nederland is gevlucht via ons programma aan een baan is gekomen en daardoor ook een huis heeft kunnen kopen. Alle inspanningen zie je dan teruggebracht tot de impact op iemands persoonlijke leven.”

Het bedrijf als platform voor verandering

Salesforce ziet het bedrijf als platform voor verandering. “Goed doen zit echt in de bedrijfscultuur en wordt actief uitgedragen, daarom kun je ook wel stellen dat echt elke werknemer zich inzet. Het is meteen onderdeel van het onboarden: als mensen bij ons starten, krijgen ze in de eerste week al te maken met een maatschappelijk project waarvoor ze zich gaan inzetten. Ook is teaminzet een vast onderdeel van de grotere evenementen die we organiseren. Mensen die bij ons komen werken, hebben dus altijd te maken met het sociale karakter van Salesforce, want we maken er ruimte voor. Elke medewerker kan zo’n 56 uur per jaar vrijwilligerswerk doen. Wat dat is, kiezen ze zelf. “Iedereen heeft weer andere drijfveren. Ze kunnen aanhaken bij projecten die we als bedrijf organiseren of zelf iets organiseren. We willen echt dat mensen zelf kiezen. Ook de output is voor iedereen anders. Waar de één graag iets wil leren of ontwikkelen, is de ander gewoon blij met een goed gevoel. De rode draad door alles is in elk geval verbinding: met elkaar, met onze communities en de maatschappij.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen