Tips voor het maken van de juiste matches bij skills-based vrijwilligerswerk

1033 keer bekeken

Bedrijven die hun expertise voor maatschappelijke organisaties gaan inzetten, willen het liefst zoveel mogelijk impact maken. Maar ja, hoe doe je dat eigenlijk? Henriëtte van Eeghen, die als intermediair veel ervaring heeft met het maken van de juiste matches, geeft ons tips.

Om de kans op een grote impact mogelijk te maken, is een goede match tussen wat nodig is vanuit organisaties en aangeboden wordt vanuit bedrijven belangrijk. Waar moet je op letten als het gaat om het inzetten van skills-based* vrijwilligerswerk? Henriëtte, directeur van Impact Matters, een intermediair die expertise uit het bedrijfsleven koppelt aan maatschappelijke organisaties, geeft enkele belangrijke aandachtspunten. Dat is ook handig om te weten voor bedrijven die direct zelf op zoek gaan naar organisaties.

Commitment van beide partijen

Een goede intake is het halve werk. Op die manier krijg je namelijk de vraag goed boven water en krijgt de bedrijfsvrijwilliger de juiste informatie om mee aan de slag te gaan. In die intake kun je ook ontdekken of het prioriteit heeft en hoe sterk het commitment van de maatschappelijke organisatie is. Dat laatste is erg belangrijk, omdat je niet wil dat het project halverwege stopt, omdat er andere prioriteiten zijn. Heel veel vragen stellen helpt om een goed beeld te krijgen. Ook vanuit de vrijwilliger moet er commitment zijn: heeft de medewerker echt voldoende tijd, is diegene enthousiast en beschikt die persoon over de juiste expertise?

Concrete afspraken

Zorg dat er bij de eerste kennismaking concrete afspraken komen. Het moet een haalbaar project zijn met een concreet einddoel. Het is verleidelijk om uit elkaar te gaan met ‘als jij me info toestuurt, dan ga ik een plan maken’ en daarmee is de kans groot dat het niet gebeurt in de drukte van alledag. Leg een einddatum vast en spreek een moment af voor een tussentijdse evaluatie. Het kan ook handig zijn een derde persoon, zoals een intermediair erbij te betrekken om de voortgang te bewaken. Spreek af hoe je communiceert en houd dat ook aan. Of het nu via mail, whatsapp of bellen is: gooi de middelen niet door elkaar, want dan kan er snel iets verloren gaan.

Wel of geen succes

In het eerste jaar dat Henriëtte matches maakte, was ze zelf nog niet genoeg bewust van bovenstaande aandachtspunten. “In het eerste jaar is 15% van de projecten niet goed afgerond en dat kwam vooral doordat er in de maatschappelijke organisatie een strategische verandering plaatsvond, zoals een bestuurswissel of de komst van een nieuwe directeur. Door die uitgebreide intake en zeker te zijn dat de commitment van beide kanten goed is, gaan vrijwel alle matches nu goed. Natuurlijk kan het door persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte, altijd even stil komen te staan, maar in zo’n geval wordt het project vaak overgenomen door een collega is mijn ervaring. Ik sluit een match met een goed gevoel af als er een goed eindresultaat ligt waar beide partijen blij mee zijn.”

Skills-based vrijwilligerswerk

Bedrijven die medewerkers hun skills willen laten inzetten, doen er goed aan te beseffen dat de vragen vanuit maatschappelijke organisaties een afspiegeling van de tijd zijn. Zo is er momenteel veel vraag naar recruitmentkennis en in de coronaperiode ging het meer over digitalisering. Daarbuiten is er trouwens volgens Henriëtte altijd veel vraag op het gebied van strategie, marketing en communicatie.

*Lees hier een uitleg van wat skills-based vrijwilligerswerk (ook vaak pro bono genoemd) is. De voordelen van skills-based vrijwilligerswerk door medewerkers voor bedrijven hebben we ook op een rijtje gezet.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen