Uit het Good Busy Kenniscafé: drie inspirerende inzichten van Salesforce

438 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Onlangs organiseerde Good Busy weer een kenniscafé. We vroegen Nancy Refki, Manager Philanthropy & Engagement bij Salesforce, om haar jarenlange praktijkkennis met betrekking tot medewerkersvrijwilligerswerk te delen. Hieruit kwamen drie inspirerende inzichten.

Al eerder hebben we het verhaal van Salesforce opgetekend. Dit bedrijf hanteert het 1%model: 1% van de waarde van het bedrijf, 1% van de producten en 1% van de werknemerstijd moet aan de maatschappij worden gegeven. Bij SF betekent dat medewerkers 7 dagen per jaar onder werktijd vrijwilligerswerk mogen doen.  Ze zien ‘business as the greatest platform for change’. In het kenniscafé kwamen drie concrete zaken naar voren die we ter inspiratie graag delen.

1. Van corporate philanthropy naar citizen philanthropy

Ze zien een verschuiving van corporate philanthropy naar citizen philanthropy. Met andere woorden: teruggeven aan de maatschappij werkt het beste doordat individuen (medewerkers) de kracht hebben een verschil te maken door hun tijd, talent en kennis in te zetten. Corporate volunteering is gekoppeld aan HR en standaard onderdeel van het onboarding programma. Tijdens de onboardingdag krijgen medewerkers 1-1,5 uur een verhaal over vrijwilligerswerk programma’s en doen alle nieuwe medewerkers ervaring op met vrijwilligerswerk via een micro-volunteering activiteit, waarbij medewerkers in heel korte tijd iets belangrijks doen voor de maatschappij. Een voorbeeld hiervan is een rondje door de buurt lopen en noteren en invoeren hoe rolstoeltoegankelijk plekken zijn voor sites als OpenStreetMap of wheelmap.org

2. In partnerschap en gebaseerd op de vraag

De definitie van Impact die Salesforce hanteert, is ‘Creating positive change in the world by building sustainable relationships with community partners and providing needs-based support’. Hierin belangrijke (onderscheidende) onderdelen zijn is langdurige relaties, gebaseerd op de behoefte en in co-creatie met de community partners en het besef dat vrijwilligerswerk niet gratis is. Zodra er een team van meer dan 5 medewerkers vrijwilligerswerk wil doen bij een non-profit-organisatie, gaat er een budget mee om de onkosten van de organisatie te dekken.

3. Engagement en impact van medewerkers sturen

Bij Salesforce kijken ze vooral naar mijlpalen in plaats van alleen het aantal vrijwilligersuren.  Zo sturen ze meer op impact en gedrag van medewerkers. Zo vinden ze het belangrijk dat medewerkers duurzame relaties aangaan, dus wordt dat gewaardeerd met een digitale ‘badge’ voor repeat engagement. Andere zaken waarmee medewerkers badges kunnen verdienen zijn gebaseerd op persona: de relationship builder, de community champion en de global collaborator. Deze wijziging heeft een daling in het aantal uren gebracht, maar een stijging in impact en gedrag dat ze willen.

Inspiring, re-energizing, and demonstrates the value of coming together as peers to learn and do better collectively. So great to learn from the work that Good Busy is doing and also from experts like Nancy in this space. Thank you for convening the social impact community!” – deelnemer aan het Kenniscafe

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen