Geven In Nederland: de meerwaarde van vrijwillige inzet door bedrijven voor non-profitorganisaties 

121 keer bekeken

Op 19 juni verschijnt een nieuwe editie van Geven in Nederland. Onderdeel hiervan is onderzoek naar medewerkersvrijwilligerswerk. We kijken alvast naar wat volgens het onderzoek de non-profitorganisaties zelf aangeven wat de meerwaarde is van de inzet van vrijwilligers uit het bedrijfsleven.

Maatschappelijke organisaties die medewerkers van bedrijven ontvangen moeten in staat zijn om – vaak – een groep te ontvangen en hen haalbare en idealiter motiverende taken te geven en hierin te begeleiden. Lang niet alle organisaties zijn hiertoe in staat, omdat ze meestal met een ander doel zijn opgericht en ze niet altijd de expertise in huis hebben om eenmalige of kortdurende en zinvolle projecten aan te bieden. 

Opbrengsten voor de ontvangende organisatie  

Opvallend is dat het bij alle respondenten gaat om kortdurend medewerkersvrijwilligers, meestal een dagdeel of dag. Omdat er in deze organisaties vooral vrijwilligers werken die veel vaker actief zijn, is de bijdrage van de inzet van medewerkers van een bedrijf aan de organisatie natuurlijk beperkt. Desondanks is de teneur van de reacties over medewerkersvrijwilligers positief, omdat er dingen gedaan kunnen worden die anders niet gedaan zouden kunnen worden, of tegen hoge(re) kosten. De opbrengsten zijn vaak ook niet materieel, maar sociaal van aard. 

Wat zijn de opbrengsten van medewerkersvrijwilligerswerk als je kijkt naar specifieke onderdelen? 

Opbrengsten voor de medewerkers/vrijwilligers van de non-profitorganisatie: 

  • Medewerkersvrijwilligers ontlasten en verlichten vaste medewerkers en andere vrijwilligers door hun tijd en werk beschikbaar te stellen.

  • Ze voeren vaak taken uit die het vaste personeel minder graag doet, omdat deze veel tijd in beslag nemen of minder aantrekkelijk zijn. 

Opbrengsten voor de doelgroep van de organisatie: 

  • Door medewerkersvrijwilligerswerk krijgen vrijwilligers uit bedrijven meer inzicht in (kwetsbare) doelgroepen en komen in contact met mensen die ze anders niet snel ontmoeten (nieuwkomers, dak- en thuislozen).
  • Ze kunnen ambassadeurs worden voor het goede doel en zorgen voor meer begrip en inclusie in de maatschappij.

Afstemming niet altijd makkelijk 

De genoemde opbrengsten benadrukken de waarde van medewerkersvrijwilligerswerk voor de non-profitorganisatie, de doelgroep en bedrijven, met voordelen variërend van het ontlasten van werklasten tot het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid en bedrijfsreputatie. De tevredenheid van de ontvangende organisaties lijkt te maken te hebben met het soort taken dat kan worden ‘aangeboden’ aan de medewerkersvrijwilligers. Bij sommige organisaties zijn de taken eenvoudig en is er betrekkelijk weinig instructie nodig (inpakken van pakketten, werken in een tuin). Het is echter niet altijd makkelijk om de wensen van bedrijf en non-profit organisatie op elkaar af te stemmen. Soms gaan ontvangende organisaties zich in bochten wringen om toch iets te ‘verzinnen’ voor een bedrijf, maar dient dat dan vaak niet hun eigen doelen. In andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer met kwetsbare groepen wordt gewerkt is het schadelijk is als er iets verkeerds gaat. In dat geval weigert men de aanvraag van een bedrijf. Een van de reacties van de respondenten is hierbij illustratief:  

“Ik moest ik mijn dagbesteding aanpassen om de vrijwilligers van het bedrijf te kunnen ontvangen. Dat hebben we één of twee keer gedaan. Toen hebben we gezegd: dit doen we niet meer, want we zijn een stichting die voor sociaal kwetsbare mensen iets wil doen en niet dat we ons moeten gaan aanpassen aan een teamuitje van een bedrijf die die hier een dag iets wil doen. Als een aanvraag tijdrovend is en de mensen van onze doelgroep er eigenlijk geen profijt van hebben, doe ik dat niet meer.” 

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat het niet altijd eenvoudig is om de wensen van bedrijf en ontvangende organisatie op elkaar af te stemmen. Soms krijgen ontvangende organisaties verzoeken die niet ingewilligd kunnen worden, door de korte termijn of door het feit dat er grote groepen willen deelnemen.  

Nog een opmerkelijk resultaat uit het onderzoek is dat veel respondenten aangeven dat het vrijwel niet lukt om vrijwilligers aan de organisatie te binden. Er zijn bijna geen vrijwilligers uit bedrijven die voor langere tijd aan de ontvangende organisatie verbonden blijven. De vrijwilligers maken gebruik van de mogelijkheid om in werktijd vaak gedurende één dag(deel) – vrijwilligerswerk te doen. Het wordt gezien als bedrijfsuitje en daar zijn sommige deelnemende bedrijven ook heel duidelijk in. 

Tot zover een eerste inkijkje in de onderzoeksresultaten van Geven in Nederland. Als aanvulling hierop linken we graag naar een eerder artikel over de Impact Circle: de overlapping van de belangen van alle partijen is de plek waar de samenwerkingen met de meeste impact plaatsvinden. 

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen