Hoe Good Busy is ondernemend Nederland?

623 keer bekeken

Het VU-onderzoek Geven in Nederland 2024 heeft dit jaar als bijzondere toevoeging een unieke onderzoeksspecial over medewerkersvrijwilligerswerk. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven. Good Busy heeft 10 belangrijke inzichten uit dit onderzoek op een rij gezet.

Het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit doet tweejaarlijks onderzoek naar het geefgedrag van huishoudens en bedrijven. Dat geven kan zijn in geld, maar ook het geven van tijd –> vrijwilligerswerk. Voor het eerst in Nederland heeft de VU ook diepgaander onderzoek gedaan naar vrijwilligerswerk door bedrijven en dat levert de special ‘Maatschappelijke inzet van bedrijven’ op. 

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat het aantal bedrijven ‘Geeft in de vorm van Tijd’ is toegenomen van 17 naar 29%. En dat medewerkers gemiddeld 28 uur per jaar beschikbaar krijgen van hun werkgever om in de vorm van vrijwilligerswerk in te zetten. Maar hoe Good Busy is ondernemend Nederland nou precies?  

10 inzichten voor ondernemers

Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven om een volgende stap te zetten op dit vlak. Het NOV-programma Good Busy heeft 10 belangrijke inzichten uit dit onderzoek handig op een rij gezet en aangevuld met praktijkkennis, ervaringen van andere bedrijven en tips voor ondernemers om ook met medewerkersvrijwilligerswerk verder aan de slag te gaan.


Download de 10 inzichten uit het onderzoek Geven in Nederland hier

 

Medewerkersvrijwilligerswerk verbindt

De afstand tussen diverse groepen in de samenleving wordt steeds groter. Vrijwillige inzet door bedrijven kan als brug fungeren naar meer empathie, inlevingsvermogen en begrip voor mensen die niet in de eigen bubbel zitten. En daarmee ook een brug naar meer stabiliteit in de samenleving.  

Rapport Geven in Nederland

Wil je het hele rapport, inclusief de special over medewerkersvrijwilligerswerk, lezen, dan is deze te vinden op de website van Geven in Nederland.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen