Liberty Global’s missie: nog meer skills-based-vrijwilligerswerk voor medewerkers

50 keer bekeken

Ethisch verantwoord en impactvol: Liberty Global geeft haar medewerkers de mogelijkheid om zich 24 uur per jaar vrijwillig in te zetten. De focus van het bedrijf ligt op transformerend vrijwilligerswerk. Community Impact Manager Amadiora Emechete neemt ons mee in de sociale wereld van het bedrijf.

Het telecommunicatiebedrijf Liberty Global heeft kantoren in Denver, Engeland (Bradford, London, Reading) en Amsterdam. Amadiora is verantwoordelijk voor de maatschappelijke inzet van de medewerkers van de kantoren in Engeland en Nederland. Een leuke uitdaging, vindt ze, want het is niet altijd even makkelijk. “Het klinkt misschien gek, maar je kunt het verkeerd doen, omdat er een ‘machtsverhouding’ is, de een - de organisatie - is meer afhankelijk van de ander dan andersom. Maar als je het goed doet, is er voor beide partijen wat te halen.”

Een transformerend karakter

Bij Liberty Global mogen medewerkers 24 uur per jaar verlof nemen om vrijwilligerswerk te doen. “We noemen specifiek uren, geen dagen, omdat ze het zelf kunnen invullen. Het doel is dat medewerkers regelmatig vrijwilligerswerk doen, het liefst bij dezelfde partner, zodat ze een band opbouwen. Dan is het meer transformerend. Bij voorkeur zetten we niet in op een transactioneel gebeuren. Ook bij de groepsdagen, die we ook organiseren, kan dit werken. Als een groep vaker terugkeert naar dezelfde organisatie om te helpen, dan kan ook dit een transformerend karakter hebben. Je leert dan toch meer over een doelgroep op een dieper niveau. Omdat we willen dat er voor iedereen wat te doen is, bieden we beide opties aan. Sommige mensen doen nu eenmaal liever iets praktisch en in een groep.”

Een vakinhoudelijke eyeopener

Toch geeft het bedrijf de voorkeur aan skills-based-vrijwilligerswerk. “Het opbouwen van hard en soft skills door vrijwilligerwerk voegt kennis en meer vaardigheden toe aan het bedrijf. Het is ook belangrijk voor de teambuilding en creëren van awareness bij de medewerkers. Zo heeft ons strategyteam gekookt voor mensen die het minder goed hadden. Tijdens het koken hadden ze ook de kans om een praatje te maken. Toen bleek dat de doelgroep niet altijd even makkelijk toegang had tot de telecommunicatie diensten van één van onze Operating Companies, wat voor de medewerkers een waardevol inzicht was. Het leidde tot de vraag hoe we de diensten inclusiever konden maken.”

De uitdagingen van skills-based-vrijwilligerswerk

Dat niet alle medewerkers de aangeboden 24 uur inzetten voor vrijwilligerswerk, is voor Amadiora een aandachtspunt. “Mensen vinden het niet altijd makkelijk om met de drukke agenda’s ook nog tijd te maken voor vrijwilligerswerk, ook al krijgen ze de uren er wel voor. Ik ben daarom bezig met zoveel mogelijk uit te leggen dat het ook echt belangrijk is. Het is niet alleen maar een kwestie van ‘een favor’ doen voor een ander, maar levert echt benefits voor henzelf. Dat besef mag ook meer doordringen op managerniveau. Ik merk dat als er op een afdeling geen senior is die het goede voorbeeld geeft, dat de rest dan ook schroomt om de uren te gebruiken. De senior leaders zijn hierin erg belangrijk.” Een andere uitdaging waarvoor Amadiora staat, is het besef dat een gemaakte afspraak met een non-profitorganisatie afzeggen echt een no-go is. “Groepsactiviteiten worden weleens gecanceld, omdat het dan niet uitkomt met het werk. Binnen het bedrijfsleven is het normaal dat er weleens wat geschoven wordt met afspraken, maar dat betekent niet dat dit ook kan in de samenwerking tussen ons en een non-profitorganisatie. Daar gaan we binnen het bedrijf wel het gesprek over aan, want een organisatie heeft er gewoon op gerekend. Die hebben de dag voorbereid. Het kan schadelijk zijn voor de organisatie en ook voor ons bedrijf.”

Oog voor de non-profitorganisatie

Dat Amadiora goed oog heeft voor de non-profitorganisaties, blijkt ook uit het feit dat de organisatie een donatie maakt aan de non-profitorganisatie als er een team te werk gaat, en vaak ook voor vrijwilligersactiviteiten voor individuen. “Belangrijk is dat ze budget meenemen naar projecten. Het is niet zo dat wij als bedrijf even komen helpen en de organisaties daar maar blij mee moeten zijn. Ook voor hen komen er kosten bij die de organisatie vaak niet gebudgetteerd heeft en niet kan opbrengen. Denk aan materiaal en ook de inzet van personeel. Het liefst laten we ook nog een potje achter waarmee de nonprofit verder aan de slag kan. We willen echt horen wat de organisatie nodig heeft en niet dat ze zich maar voegen naar onze wensen.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de praktische toolkit van Good Busy over transformerend vrijwilligerswerk is veel informatie te vinden over dit onderwerp.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen