Maatschappelijke inzet als Social Return: de samenwerking van 0to9 en de Rotterdamse Douwers

205 keer bekeken {0} reacties

Van 500 naar 30.000 mentoren voor Rotterdamse jongeren: dat is de torenhoge ambitie van twee mannen die elkaar vinden in grootse zaken. Robert Jan, directeur van 0to9, en Aldo van de Rotterdamse Douwers. Lees mee hoe ze hun doel voor elkaar willen krijgen en welke rol Social Return hierin speelt.

Het was een aantal jaar geleden dat Robert Jan van Leeuwen, directeur van marketingcommunicatiebureau 0to9, een Rotterdamse Douwer werd. Als mentor van, in zijn geval, twee jongeren levert hij een positieve en blijvende impact op hun leven door ze te begeleiden en ondersteunen waar nodig. Wat hem verbaasde waren de aantallen die hij hoorde: 30.000 jongeren in de stad zijn kwetsbaar en vaak overbelast. Ze hebben geen netwerk om op terug te vallen en hebben te maken met schulden en schooluitval.

Echt iets voor de maatschappij betekenen

Voor Aldo Baljet, initiatiefnemer van de Rotterdamse Douwers is dit de reden voor zijn grote ambities. “Hoe is het mogelijk dat de gemeente maar zicht heeft op 10% van deze jongeren? Waar zijn ze en hoe kunnen we ze helpen als ze niet naar de gemeente stappen? Ik wil dat zij het gevoel hebben dat als er maar iets aan de hand is en ze niet bij ouders terecht kunnen, dat ze dan naar ons toekomen. Dus moeten ze ons kennen en bij die bekendheid hebben we 0to9 nodig. Maar eerlijk is eerlijk, in geen honderd jaar kunnen we een bedrijf als 0to9 betalen, want we zijn een bescheiden stichting.” Gelukkig voor Aldo was Robert Jan meer dan bereid zich met zijn bedrijf in te zetten voor de Douwers. “Ik ben altijd van grote dingen doen die echt iets voor de maatschappij betekenen. Daarom wil ik de Douwers met mijn bedrijf helpen om naar een next level te gaan. We zijn bezig gegaan met een campagne om de jongeren te bereiken. In het najaar lanceren we die.” Aldo is ontzettend blij met de inzet van 0to9. “Ze hebben ons op een totaal ander spoor gezet. Ik bleek conservatiever te zijn in communicatie-uitingen dan ik zelf had gedacht en gehoopt. Wat zij allemaal bedenken, is echt geweldig. En ik durf ook wel op te schalen qua aantallen, want ik weet gewoon dat er meer Douwers komen. Nu al krijgen we heel veel aanmeldingen per dag. Meestal van mensen achter in de dertig, wat echt tof is, want deze mensen hebben al een erg druk leven. Fantastisch dat ze een uur per maand vrij willen maken om een stadsgenoot te helpen.”

Maatschappelijke inzet als Social Return

De inzet van 0to9 voor de Douwers bleek perfect binnen het Social Return beleid van de gemeente te passen. “Voor ons is dat heel prettig, want in een denktankorganisatie zoals die van ons kan het erg lastig zijn om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te plaatsen. Dat is de meer ‘klassieke’ vorm van Social Return. Het lukt meestal wel om één iemand te plaatsen, maar erna wordt het lastiger. Gelukkig wilde de gemeente met ons meedenken. Onze maatschappelijke inzet voor de Rotterdamse Douwers bleek een goede invullingsmogelijkheid te zijn. Vooral voor bedrijven die moeilijker aan de klassieke vorm kunnen voldoen, net als wij, is het fijn om op deze manier toch te kunnen bijdragen aan arbeidsparticipatie en armoedebestrijding in de stad. Ik heb ook bedrijven zien afhaken op de Social Return verplichting, omdat ze de regels als beperkend ervaren, terwijl er zoveel goede ideeën liggen bij bedrijven. Veel van die ideeën komen echt vanuit een intrinsieke motivatie van het bedrijf en dat is erg belangrijk.”

Sophie van de Gemeente Rotterdam zegt hierover: "Soms is het de perceptie dat er op het gebied van Social Return niet veel kan. Maar als gemeente gaan we juist samen met de opdrachtnemer op zoek naar mogelijkheden om Social Return te realiseren. En daar is deze samenwerking een heel mooi voorbeeld van."

Rotterdammers voor Rotterdammers

Robert Jan ziet naast de arbeidsparticipatie nog een ander maatschappelijk effect van de inzet van de Douwers. “Zelf heb ik bij een van mijn jongeren het aantal hulpverleners dat bij hem betrokken was van twaalf naar twee gebracht. Dat is een enorme, maatschappelijke besparing als je zoiets bij tienduizenden jongeren zou kunnen doen.” Robert Jan kijkt enorm uit naar de lancering van de campagne en de opschaling van de Douwers. “Iedereen die zakelijk of vanuit zichzelf iets wil doen voor jongeren, mag zich bij mij melden! Rotterdammers voor Rotterdammers, kijken naar wat er wel kan, zo gaan we het doen. Vanuit hart en overtuiging, want de commitment ga je vooral aan omdat je erin gelooft, niet vanuit een verplichting, al is het natuurlijk wel super om de Social Return zo in te vullen.”


Meer weten?

Wil je meer weten over de kansen van medewerkersvrijwilligerswerk en social return. Hier bij Good Busy vind je meer informatie

En wil je meer weten over de Rotterdamse Douwers, dan is dit een goede plek om te starten.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen