Medewerkersvrijwilligerswerk is een krachtig, maar vaak nog onbekend HR-instrument, Nog regelmatig wordt het door HR-afdelingen als een belasting gezien in plaats van een kans. In samenwerking met de experts van NVP, netwerk voor HR professionals zet Good Busy zich in om deze kansen breed bij HR-professionals en bedrijven bekend te maken. Hier lees je wat deze combinatie van social impact én binnenhalen en vasthouden van talent kan betekenen voor jouw bedrijf.
Medewerkersvrijwilligerswerk of Employee volunteering wordt meer en meer als een HR-instrument beschouwd dat gericht wordt ingezet om vaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd om anderen te helpen. Dit kan in elke fase van de HR-journey.
Speciaal om HR-professionals meer inzicht en handvatten te geven ontwikkelde Good Busy in samenwerking met NVP een whitepaper dat toelicht wat de waarde van medewerkersvrijwilligerswerk in je HR-beleid is. Het whitepaper biedt tips en trics om vrijwilligerswerk in jouw organisatie in te zetten. Lees meer >>
Als aanvulling op het whitepaper is er een praktijkspecial hoe bedrijven medewerkersvrijwilligerswerk een rol geven in hun employee journey. Met inspirerende voorbeelden van zowel bevlogen MKB-ondernemers als betrokken grote bedrijven en corporates. De praktijkspecial kun je hier downloaden.
Medewerkersvrijwilligerswerk biedt allereerst meerwaarde voor de samenleving, maar ook voor het bedrijf en haar medewerkers. Denk hierbij onder andere aan:
Good Busy is aangesloten bij het wereldwijde netwerk van Points of Light. Hiermee blijven we op de hoogte van internationale ontwikkelingen. Points of Light schreef een interessant artikel over de voordelen van maatschappelijke inzet van medewerkers gekoppeld aan HR-doelen. Lees meer over Business case voor het verbinden van corporate volunteering met HR-doelen
Steeds meer werkgevers faciliteren medewerkers die vrijwilligerswerk willen doen. Steeds meer werknemers vinden zingeving in hun werk belangrijk. En steeds meer bedrijven willen Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Mr. Astrid Zuidinga schreef hier een artikel over op 'HR-praktijk'. Lees meer over Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde in CAO's
Uit het jaarlijkse medewerkersonderzoek valt elke keer op: als uniek punt van Bizzomate wordt Maatschappelijk Betrokken Ondernemen genoemd. Drie jaar geleden spraken we Pater Familias Marc al over hun vrijwillige vrijdag en nu vertellen hij en happiness officer Iris hoe het anno 2024 gaat. Lees meer over Bizzomate: een verdubbeling van de impact
Ben je op zoek naar manieren om maatschappelijke inzet van je medewerkers een rol te geven in de verschillende fasen van de employee-journey? Lees in dit whitepaper inspirerende en innovatieve voorbeelden hoe andere bedrijven dat doen. Lees meer over Praktijkspecial Social impact in HR-beleid
Een significant onderdeel van de uren van de medewerkers van Bunchmark wordt besteed aan een maatschappelijke partner. Een van de oprichters van het HR-bureau, Irene Oerlemans, vertelt over de talentontwikkeling en persoonlijke groei die medewerkers hierdoor ervaren. Lees meer over Bunchmark: HR-aanpak met maatschappelijke impact
Structureel en duurzaam investeren in vrijwilligerswerk door medewerkers loont. Dr. Lonneke Roza, expert op het gebied van betrokkenheid van werknemers bij Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, heeft in een webinar verteld over de verrassende impact van medewerkersvrijwilligerswerk. Lees meer over Medewerkersvrijwilligerswerk als HR-instrument
De ouderen van verschillende verzorgingshuizen in de Randstad hoeven niet de lucht in om te genieten van de gastvrijheid van de cabincrew van KLM. Medewerkers die tijdelijk zijn uitgevallen re-integreren namelijk in de zorg. Omgaan met verzuim via maatschappelijke inzet, zo doet KLM dat. Lees meer over Re-integratie via vrijwilligerswerk in de zorg: de KLM-methode
Erkend worden als mens is het allerbelangrijkst, vindt Camiel van Damme. Het is daarom de missie van zijn bedrijf Dutch Leaders om mensen te coachen en te inspireren om met elkaar een mensgerichte organisatie te vormen. Vrijwillig bijdragen aan een goed doel is een vast onderdeel van hun programma. Lees meer over Zingeving als core business: bij Dutch Leaders kan iedereen van betekenis zijn
Wat kan onze toegevoegde waarde zijn in lokale maatschappelijke vraagstukken? Dat is de vraag die Hieroo zich altijd stelt. In jaarlijkse maatschappelijke challenges, onderdeel van het bedrijfs-DNA, gaan medewerkers aan de slag met thema’s die in de stad spelen. Lees meer over Hieroo: betrokken stadsburgers door maatschappelijke challenges
Spaans onderzoek van Bea Boccalandro laat een 16% stijging van employee engagement zijn bij medewerkers die actief zijn met medewerkersvrijwilligerswerk. Lees meer in haar onderzoek. Lees meer over Vergroot je employee engagement
“De link tussen maatschappelijke betrokkenheid – en daarmee vrijwilligerswerk – begint al ver voordat een werknemer in dienst is. Het neerzetten van je bedrijf al maatschappelijk betrokken is aantrekkelijk voor potentiële medewerkers.” Dr. Lonneke Roza, Head of Community Investment bij NN Group
Volg Vereniging NOV: FacebookLinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.